Full version: Hortensia i kruka?
Noah
Hej!

Skrev visst samma fråga under prydnadsväxter, hoppas det är ok. wacko.gif

Är det någon som har erfarenhet av trädgårdshortensia i kruka?
Trivs de under dessa omständigheter?
Blir det lättare att få dem att överleva då man kan ha dem frostfritt under vinterhalvåret?

Vilken jord skall man använda för att behålla hortensian vit?
(Pratade med en trädgårdsmästare som trodde att den vita förblev vit oberoende på jorden. Att det bara var de rosa och blå som ändrade färg beroende på jordens pH. Stämmer verkligen detta?)

Tack på förhand wub.gif

Ha det bäst!

Noah
Fialotta
Hej svejs!
Köpte hortensia i kruka förra året en vit och en rosa...satte ut dom
i rabatten ...klippte ner dom innan vintern...och nu är dom på väg upp
igen...har en blå sen ett par år tillbaks och den kommer så snällt
och blommade i somras...så visst går det...i alla fall här i sthlms
skärgård!
Prova vetja rolleyes.gif
Noah
Jag tänkte plantera hortensian i en stor kruka och låta den bo där.
Hur mår den av det tro?

Roligt att du lyckats så bra med dina hortensior, Maudan.
Kan hända att det hamnar en i rabatten i alla fall.

Noah
Katti med torpet
Hortensior är vackra men jag blir inte rikgtigt klok på de olika sorterna. I vanliga ICA-butiker och motsvarande kan man ju ofta hitta fina blommande hortensior för 60-70 kronor. Både vita, blå och rosa. Men det är väl krukväxter som inte kan överleva utomhus, eller? Antar att det ni pratar om är något helt annat .
Finns det rosa eller blå hortensior för trädgårdsvistelse? Vad heter de i så fall och klarar de sig norr om Malmö?
lisen
Visst går det bra att plantera ut ICA-hortensian smile.gif . Precis som Maudan har både jag och flera av mina grannar i Sthlm norra skärgård planterat ut våra i skyddat läge. De växer så snällt. Och de överlever vintern utomhus.
Fialotta
CITAT (lisen @ 01-06-2003, 21:13)
Visst går det bra att plantera ut ICA-hortensian smile.gif . Precis som Maudan har både jag och flera av mina grannar i Sthlm norra skärgård planterat ut våra i skyddat läge. De växer så snällt. Och de överlever vintern utomhus.

Sthlms södra skärgård här....
och inköpta i en blomsteraffär...och dom
gav mig tipset att prova och det fungerar år från år!

Busk hortensian ser annorlunda i blom...har en sån oxå
men den har jag inte i rabatten utan fristående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon