Fick två chiliplantor i våras (ingen aning om vad det kan vara för sort, jag fick den av en vän som är från Thailand som har dragit upp plantorna från frön som hon tagit hem från Thailand) varav jag gav den ena till min mamma. Då mamma har haft blommor för lääääänge sedan på sin planta (och får massor av röda frukter nu) så gav jag upp hoppet om min planta och glömde bort den då det inte fanns en tillstymmelse till att mina skulle börja blomma.
Idag när jag har varit ute och städat i trädgården och tänkte att jag skulle kasta chiliplantan så såg jag att den var full av blommor. Men nu finns det ju inga insekter som kan pollinera den, går det bra att ta en pensel och göra det själv? Jag har aldrig gjort sånt förut, hur gör man det på bästa sätt?
Nu börjar det ju på att bli kallt ute också så jag antar att jag måste ta in plantan (den är planterad i en 12 liters hink). Kommer den behöva extra ljus eller räcker det om den står ljust?
när det gäller pollineringen så räcker det oftast att du tar och skakar plantan eller ger den en lusing. om du ska ta in den så ta och se upp med ohyra o ge den exta belysning.
Ung_trädgårdsfantast
02-10-2006, 13:22
det går bra med en pensel.
men det är nog dags att ta in dom nu..
jag har två paprika plantor och dom tog jag in när nätterna började bli under 15 så just nu har jag 3½ gröna paprikor på dem
ingrid fuxwall
02-10-2006, 14:50
Jag har gamla chili och paprikaplantor som står ute på sommaren och inne i köksfönstret under den kalla årstiden.
Det blir massa frukter (inne under den kalla årstiden) på dem trots att jag aldrig gjort något för att hjälpa till med pollineringen.
Lycka till!
ingrid
Mina chiliplantor blommade väldigt sent och började få små frukter just när det var dags att ta in dem. Det verkar inte som att frukterna växer i storlek men de håller på att bli röda nu. De är pyttesmå alltså! Dessutom är det löss i plantorna. Jag kommer knappast att ta tillvara frukterna utan jag klipper ner plantorna och vinterförvarar dem istället.
linnea-maria
09-10-2006, 14:03
Hej
Går det bra att vinterförvara chili alltså? Vilken temperatur föredrar de under vintern? Fäller de bladen eller ska de vara gröna?
Jag har två plantor varav den ena har pytte små chilisar, jag funderar på att lägga in dem som piripiri.
Alexander-VG-zon3
09-10-2006, 15:31
alla mina paprikor ¨å chili å annat blomamr som bäst nu tycker jag och jag ska ha mina ute tills dte bler en frost natt sne tar jag in dom i +10c och sen hålelr efter mot spinn *ska fröska* sen ta ut dom igen till våren å låta frukterna mogna sen börja om igen.
har man sina chili inne kan det hända att dom inte klara sig till våren
De allra flesta chili-sorter behöver inte pollineras alls utan är själv-fertila. Jag har t o m isolerat enskilda blommor på vissa sorter jag är extra rädd om och det kommer frukt i alla fall. Så ifall det inte kommer till några insekter är det bara bra! Då slipper du risken att du blandar dina sorter om du har flera.
Vissa arter som exempelvis Capsicum pubescens kan behöva en annan planta för att ge frukt men eftersom dina kommer från Thailand så tror jag risken för att du har en pubescens är obefintlig.
Hmmm... det verkar vara vanligt att få löss/ohyra på chiliplantorna om man tar in dem? Jag provar att ta in den så får vi se hur det går om det blir några frukter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.