Full version: Träd att sitta under
Österlena
Jag har funderat hit och dit.
Parasoll? Pergola? Pytteträd?

Jag har en hög vägg som vetter åt söder.
Ett vindskyddat, soligt krypin.

Ett trevligt ställe att sitta och dricka kaffe på från tidig vår till sen höst.
Men tänk så trevligt och tryggt att sitta under ett litet träd som skyddar för den värsta solen. Att komma in under, som i trädets famn på något sätt.

Jag skulle vilja att trädet hade svepande hängande grenar, gärna med blad som askens, rönnens gleditsians, akasians. Det skulle gärna blomma med vackra blommor om våren, vara skirt bladverk under sommaren så att solljuset sipprade emellan och vackra höstfärger, gärna med frukter som fåglarna älskade.

Finns det sådana träd?
Som skulle trivas i på det soliga, sandiga Österlen i zon 1.
Och som växer relativt snabbt så att jag får uppleva solskugga under min livstid?
Åsa E
Klotrobinia kanske? Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera' tror jag den heter.
Jag skulle gärna ha en själv... sleep.gif
mightyT
eller en pergola med ljuvligt doftande kaprifol... samplanterat med ngt annat.. Vad har du för zon? Wisteria tänkte jag på... känslig men helt underbar och med askliknande blad.
Alexander-VG-zon3
jag är inte så bra på träd än

men kankse ett tulpanträd bler högt å får blommor

du har ju en väldigt bra läga för en växt där du kna plantera mindre härdiga växter
Österlena
Tack! Tack!

Klotrobinia har viserligen rätt bladform, rätt blomform - men är för "klotig": Men jag ska kolla de övriga robiniorna/acasior.

Blåregn/Wisteria - ja, varför inte? Jag har väldigt mycket zon 1, har haft 19 grader varmt idag (3 okt) och den tänkta växtplatsen är mycket skyddad.

Sen är ju kaprifol aldrig fel. Svenskt. Men tycker den om så mycket värme och sol? Måste kolla. Växer ju fort också. Om jag nu skulle ha nån slags pergola skulle jag kunna ha vindruvor ju! Ska kolla.

Tulpanträdet ser ju spännande ut. Vet inte ett jota om det. Ska läsa på.
Tack för alla tips!
eugenia
Hur vore det med en koja av några Rönnsumaker planterade bredvid varandra? De har visserligen inte hängande grenar men de är fina.

Annars finns det många varianter av japanska körsbärsträd med hängande växtsätt, fast de är ju å andra sidan inte parbladiga.

Det kanske finns japanska lönnar med dessa egenskaper, det finns ju massor med olika sorter så någon kanske matchar.

Vad tycker du om hängande silverpäron? Jag funderar på en sådan i samma syfte som du beskriver. Hälsningar, Eugenia
Ophelia
Jag som nyss är hemkommen från arbetet och är hungrig rekommenderar något ätbart som typ persika, mullbär, valnöt, något riktigt gott plommon eller kanske bygga någt där det går att ha kiwi, vindruvor och/eller björnbär klättrande smile.gif
Piccante
Det finns ett jättemysigt träd i De Badande Wännernas trädgård eller Visby botaniska trädgård som den ofta kallas. Det imponerade på mig med sina hängande grenar som nådde nästan ända ned till marken och bildade nästan som ett tält, om ni förstår hur jag menar. Man kunde gå in genom ett draperi av grenar och innanför det glesa grenverket kunde man sitta under trädet.

Men med mitt teflonminne så kommer jag inte ihåg vad det var för träd och naturligtvis skrev jag aldrig upp det heller. Men om det finns några odlaiter i visby så kan de kanske kolla upp det. Jag minns däremot exakt var det står i trädgården.
Ragnwald
Äppelträd är ju ett standardtips, kan klippas som Afrikasavannens skuggivare. Kombinera med spaljè fylld med några olika sorters Kaprifol, mycket snabbväxande som de är, trivs de utmärkt i skydd av äppelträdet och i det också om man vill.
Så ser våran uteplats ut närmast huset. smile.gif
fruberglund
CITAT (Ragnwald @ 09-11-2006, 08:44)
Äppelträd är ju ett standardtips, kan klippas som Afrikasavannens skuggivare. Kombinera med spaljè fylld med några olika sorters Kaprifol, mycket snabbväxande som de är, trivs de utmärkt i skydd av äppelträdet och i det också om man vill.
Så ser våran uteplats ut närmast huset. smile.gif

Jamen bild Ragnwald...bild smile.gif Man kan ju inte skriva så utan att visa hur fint det är i verkligheten:P

Välkommen hit förresten smile.gif
Sommartorparn
Jag vill också ha tips på litet träd med lövverk som silar ljuset på ett trevligt sätt, med för mig är det viktigt att det inte har frukter som fåglarna gillar för då bajsar dom på möblerna och det ska inte heller komma skräp, insekter o klibbiga substanser ner i kaffekoppen.

Några förslag? smile.gif
Ragnwald
CITAT (Sommartorparn @ 09-11-2006, 17:40)
För mig är det viktigt att det inte har frukter som fåglarna gillar för då bajsar dom på möblerna och det ska inte heller komma skräp, insekter o klibbiga substanser ner i kaffekoppen.

Några förslag? smile.gif

Sitter ni ute och fikar i oktober, kan ju till och med nedfallande frukt bli ett problem. biggrin.gif
cato
Till sommartorparen skulle jag vilga säga: Gleditsia, ett helt underbart träd, Mycket fin höstfärg.
Ett annat underbart träd, som jag lyckats hitta i höst är Skenkamelia, men det växer långsamt så det tar nog några år inna man kan sitta under det.
Helt fantastiska blommor. Jag brukar beundra det varje sommar på aboretet vid Kiviks Esperöd.

Hälsningar
Cato zon 1
Sommartorparn
CITAT (cato @ 16-11-2006, 16:16)
Till sommartorparen skulle jag vilga säga: Gleditsia, ett helt underbart träd, Mycket fin höstfärg.
Ett annat underbart träd, som jag lyckats hitta i höst är Skenkamelia, men det växer långsamt så det tar nog några år inna man kan sitta under det.
Helt fantastiska blommor. Jag brukar beundra det varje sommar på aboretet vid Kiviks Esperöd.

Hälsningar
Cato zon 1

Dom ser fina ut på bild.....
Men gleditsia verkar bli ett jätteträd. Eller?

PS Rangwald, det händer att vi sitter ute och fikar i Oktober, men det finns ganska många bär o frukter som mognar i augusti/september.....
Cilla
Det finns olika Gleditsia, dvs korstörne, och de jag känner till blir 9-15 meter och kanske ännu högre. Man får nog räkna med att de är mellanstora träd även om de är glesa med skir grönska.

Samtidigt är det inte helt enkelt att kombinera litet träd på 3-4 meters höjd med att kunna sitta och gå under det. Stammar man upp ett träd så att man kan gå under det kommer lägsta krongrenarna på lite drygt 2 meters höjd, och då blir det på ett litet träd nästan ingen krona kvar.
Fast man kan ju krypa under förstås!

Alternativ till att plantera ett träd är att bygga något som "omfamnar". Inte samma sak, nejvisst, men något man för den lilla trädgården kan styra mer själv och som kan komma upp i höjd snabbt utan att behöva kapas eftersom den inte blir större än man gör den.

Roskupol - hur den blommar finns i albumet "Klättrare"

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon