Full version: Penstemoner
Anki V
Eftersom det regnar och är väldigt höstlikt ute har jag idag roat mig med Jelittos förkatalog på nätet

Penstemoner har jag fastnat lite för och funderar på PENSTEMON alpinus, PENSTEMON serrulatus och PENSTEMON barbatus praecox nanus `Rondo`

Way of Germination: Tricky Germinator står det på hemsidan! wink.gif
Men hur tricky är de egentligen är det någon ide´att ens försöka?

Jelitto

Andra synpunkter på Penstemoner och tips på odlingsvärda mottages tacksamt.

/Anki
kerstin z5-6
Nej inte är de särskilt svåra , men de kräver lång kylperiod , många 12 v -varför tidig beställning och utsättning redan dec jan under snön kan rekommenderas
Det finns massor av sorter de flesta arter mycket odlingsvärda i norr
'
De kräver torr vintermiljö=snö -
de behöver bara vattnas i etableringsfasen och aldrig mer
P serrulatus kan odlas var som helst
P digitalis tål trädgårdsjord -om den är väldränerad
Övriga mår bäst i gruspartier , med jord i botten
Här är några favoriter
penstmoner

P digitalis och P hirsutus -särskilt pygmaeus formen är mina absoluta favoriter , av de rosablommande är P clutei en vacker art

Gåsis
Hm, du som har lite trångt och som ska sambeställa från alla håll och kanter kanske kan vara intresserad av två sorter per post laugh.gif Är det inte för sent gräver jag upp om två veckor, annars får vi hoppas på en blid vinter. En heter pygmaeus, den andra har tappat lappen.

/Åsa
Anki V
Tusen tack!

På den preliminära beställningslistan står det nu bl.a PENSTEMON barbatus och PENSTEMON serrulatus men den listan är som sagt var preliminär. Jag hinner ångra mig många gånger ännu. blink.gif. Beställningslistan blir inte så lång i år. Slutsumman stannar på drygt 300 spänn (7 sorter). Jag har nämligen fått en massa spännande fröer från Östersund av en trevlig och generös forummedlem som börjar på G och slutar på åsis.

Jag har räknat ut att jag kommer att få plats med 340 st 9x9 krukor och då blir det dubbla skift under lysrören när anuellerna ska sås. laugh.gif

Gåsis! Jag skulle med glädje ta emot dina penstemoner nu i höst om jag bara haft möjlighet men jag har ingenstans att ha dom ännu.

Hjärtevännen vet inte om ännu att det ska anläggas en "grusrabatt" i nära anslutning till hans bilparkering..... ja, egentligen så kommer det att tas en bra bit från parkeringen och jag vågar inte framföra det ännu eftersom förhandlingarna om rosor kontra gräsmatta är i ett känsligt skede. Som förhandstips så leder nu rossidan på bättre argument. sleep.gif

Fram i slutet av maj tror jag att den skulle kunna vara klar. Om plantorna har överlet vintern tar jag gärna emot dom då

/Anki
Gåsis
Bäva laugh.gif Nog ska jag och Margith få det till mycket mer än sju sorter. Det är ju knappt något tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
p digitalis och serrulatus finns här smile.gif laugh.gif laugh.gif
Agneta z5-6
Guuuud vad vacker den där P.clutei var, med sitt mörka bladverk mot de rosa blommorna .........

//Agneta
kerstin z5-6
ska jag kolla om det finns färdiga frö? -de mogna mycket sent på den
Anki V
Håller penstemoner "kärlekslivet" inom sorten eller korsar de sig?

Hur hög blir din P.digitalis ? Jag var mycket intresserad av Husker Red men tyckte att den verkade bli lite för hög för det planerade stället, en meter stod det i beskrivningen.
Jag vet inte om jag sökte dåligt men jag hittade ingen pygmee av den.

/Anki
kerstin z5-6
haha de är mer promiskuösa än kungsljus -släkterna inom arten är i stort sett omöjliga att säkerställa utan lupp o microskop -så se till att behålla namnlapparna på någon ni är någorlunda säkra på
Den vanligaste felkällan är P serrulatus -när man sår -.får man ofta den trots att man köpt något annat
P digitalis Husker red blir ca en m inklusive blomställning -men bladverket är en 40 cm hög rosett och blommorna ganska skira smile.gif
kerstin z5-6
P halli , azureus , mfl är relativt låga arter
P pinifolius en trevlig låg röd sort
Anki V
Ja jisses, frölistan har utökats med en penstemon till. Det måste finnas plats för en digitalis Husker Red.

Det verkar som det finns hur mycket som hellst inför kommande såsäsonger rolleyes.gif

Jag ska ju göra ännu en liten rabatt som den nedan och jag får prova att ha den/dem där. Eftersom den är så pass upphöjd borde det ju inte stå kvar någon större mängd fukt. I den tänkte jag försöka ha lämpliga penstemoner även om det inte blir någon riktig "grusrabatt"

/Anki
kerstin z5-6
Den ser helt perfekt ut

tack och lov är antal växtarter/sorter större än levnadsåren ... "so many seeds so little time" som K på Gardens North säger smile.gif laugh.gif laugh.gif
det tar aldrig slut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon