amaria
Jag har tagit upp mina gladioler nu. Frågan är vad jag ska göra med dem nu. Jag förstår att bladen måste vissna ner men var och hur förvarar jag dem under tiden? Hur ska de förvaras under vintern?

Jag köpte några lökar av fackellilja i våras som jag planterade ut. Det enda som kom var blad i somras. Vad ska jag göra med dem nu? Ta upp ur jorden och förvaras inne på något sätt? Kommer de att blomma nästa år?
Kajsa
Låt fackelliljan vara kvar i jorden och täck den lite extra med löv ev granris.
Nu står det inte var du bor vilken zon ? Men dom är ganska tuffa.
Gladilos knölarna lägger du i en stor kruka, spann och fyller med torvmull och vattnar inget över vintern, låt ca 10 cm sitta kvar av stjälken. Garaget eller annat mörkt, svalt förråd är bäst.
amaria
Ska jag alltså kapa av den gröna blasten till 10 cm på gladiolerna? Eller ska jag vänta tills de gulnat? Just nu ligger de ute på en stor hög på marken.
sudden
man ska låta bladen vissna ner och sen ta bort dem när blommorna är vissna kapar du stjälkarna och sen stoppar du dem i förvaringen smile.gif så har jag förstått det.. har själv två som väntar på förvaring.
om det har kommit nya knölar på de gamla ska du sära på dem och lägga även dem i förvaring på samma sätt.
amaria
Tack för svar! Har femtio stycken så jag vill gärna att de kommer upp nästa sommar också!

Vissa knölar har fått tio till tjugo knölbebisar, ska man ta loss dem trots deras ringa storlek eller kan de sitta på moderknölen i vinter?
Eva i Skåne
Bebisarna kan sitta kvar till du "rensar" lökarna.
Det tar några år innan dessa små ger blommor, men har man bara tålamod så kan du få massor av gladiolusprakt om några år smile.gif
lolo
Mina gladiolusbebisar som utvecklats från i våras gav blomknopp redan i år. Brukar vinterförvara lökarna i matkällaren under vintern som har som kallast ett par plusgrader. Där ligger lökarna öppet i mörkret utan jord eller annat kring. Brukar låta blad och blomblast vissna ned helt innan de tas av. Brukar förresten inte ens ta av dem, vilket man kanske egentligen ska... tongue.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
gladiolus är härdiga här i zon 2 om man täcker dom någa tror dom klaar ner till -17c -14 ska själv prova s¨ånna på friland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon