Gloriana
Vi har många gamla och rätt skruttiga äppelträd i vår trädgård. De flesta är förmodligen planterade för minst 50 år sen. I år har vi, till skillnad från tidigare år, fått ganska fina äpplen även om jag är säker på att storleken på äpplena inte är den optimala. Konstigt nog verkar det nästan bara vara en sorts äpplen då de liknar varandra intill förvillelse. I mitt fotoalbum ligger bilder på äpplen från ett träd. Jag har slagit i äppleböcker men blir likväl inte klok på vad det kan vara. De smakar både sött och syrligt och är saftiga. De börjar mogna nu.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...riana&pid=57757
tina82
hej hej i äppeldjunglen. vet inte var du bor men på Åkrabergs Trädgård ska de ha en äppelutställning den 13-15 oktober, då kan man ta med sina äpplen och jämföra med andra. det ligger i väröbacka 17 mk norr om varberg. www.akraberg.se
Sommartorparn
Kan det vara James Grieve?

Fler förslag, ni andra?
Gloriana
CITAT (tina82 @ 01-10-2006, 18:23)
hej hej i äppeldjunglen. vet inte var du bor men på Åkrabergs Trädgård ska de ha en äppelutställning den 13-15 oktober, då kan man ta med sina äpplen och jämföra med andra. det ligger i väröbacka 17 mk norr om varberg. www.akraberg.se

Njae smile.gif vi bor i Mjölby så det är lite långt.

James Grieve, mognar inte de senare än nu? Men det är ju en gammal sort. Storleken kan stämma då James Grieve är hyfsat stora och våra äpplen förmodligen skulle vara lite större om träden hade hållits bättre av tidigare ägare (men träden är charmigt knotiga i alla fall).

Jag mottar väldigt gärna fler förslag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon