Full version: Fläderbär
Siv i Bollnäs
Jag efterlyser hur man bäst kan torka fläderbär, som man sedan kan använda till té, vilket lär vara bra mot förkylningar. Jag har en ställning som heter Torkla och som jag torkar örter på - eller ska man torka i ugn??
Måste bären vara svarta, dvs fullt mogna? Vad kan man använda ej fullt mogna bär till förutom till falsk kapris?

Hälsningar Siv sad.gif
KURT
Man skall inte torka vid högre temperatur än 50 grader. En torkställning borde fungera bra. Och man bör nog plocka mogna bär, annars vet jag inte vad de smakar.
Siv i Bollnäs
Tack Kurt! Jättesnällt att jag fick svar - då kan jag använda min Torkla, och hoppas att bären alla hinner mogna innan frosten kommer. Det är första gången under de 14 år vi har bott i detta hus, som flädern kommer med några bär och det beror väl på den fantastiska sommaren.
Hej och tack igen smile.gif
Siv
pialotta
spara några bär till fåglarna också!!!!!!!! kanske de som sitter i toppen och är svåråtkomliga för dig - så blir det oxå mindre ansträngande att plocka dem biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon