Full version: Det nya växthuset!
*Annika*
Hej!
Jag har fått ett växthus i födelsedags present som vi har målat vinrött och monterat upp på en trä grund, men nu är den stora frågan hur ska jag gå till väga sedan.
Jag har fått en vindruvsranka ”Himrod” som ska jordslås i växthuset nu.
Hur djupt bör jag gräva ut i hela växthuset och till vindruvan? Jag tänkte nämligen odla direkt i marken till våren.
Bör jag ha olika skikt med gödsel och sand?
Ska man vänta med att jordförbereda till våren?
Många frågor men jag är glad för alla råd!
Annika
blink.gif
harryford
Hei Annika!

Som du ser, skriver jeg norsk - fordi jeg er er --norsk! sleep.gif hadde ikke tenk å skrive innlegg her på forummet, skriver på flere i norge! - men har lest Odla i "mange" år! - og ingen hadde funet tid til å svare deg så....

Gratulerer med drivhus! - det er kjempegøy!

Jeg kan ikke se hvilken vekstsone du bor i H ? - men det jeg vil si er, at mange planter vinstokken på utsiden av drivhuset, og lar den vokse inn i huset, under sokkelen! - det går fint, da får den vann, og du får mer odlingsplass inne i huset!

Selv liker jeg å dyrke i karmer, kar, potter etc inne i huset, lettere å skifte jorden da!. Det hender jo en får sykdom i jorden!

Vil du likevel dyrke rett i jorden, bør du ha en jord-dybde på 40cm!, - under der må det være et drenerende lag, grov sand, som leder bort overflødig vann! Vannet må kunne renne vekk fra drivhuset, så det ikke blir "swimming pool" der!

Du kan godt gjøre ferdig jorden nå i høst, og la den ligge å hvile til våren!

Hvordan du skal gjødsle - avhenger av hva du skal dyrke!

Jeg pleier å anbefale å lese "Drivhuset" av Helge Petersen, den er dansk, muligens oversatt til svensk, du finner den helt sikkert på biblioteket!

Les gjerne også "Din økologiske kjøkkenhage" av Troels V. Østergård!

Slik så mitt drivhus ut i vinter! -men snart er det vår igjen!Større bilde Her
*Annika*
Hej vad roligt att någon tar sig tid och svara…!! Tack så mycket!!
Tack för tipset om vindruvan jag har en ”Himrod” dom blir ju stora och maffiga så det är ju smart o ha rötterna utanför växthuset då så den inte tar över helt.
Jag bor i en mitti mellan zon 3-4 ungefär.
Jag hade tänkt odla lite annorlunda gurkor och tomater i växthuset jag tycker det är roligt och prova lite ovanliga sorter som man inte ser överallt.
Jag har redan prov odlat i sommar inne på min Innglasade altan men det blir nästan för varmt och för torrt där. Så det kommer nog att bli perfekt i växthuset.

Tack för alla råd..!
rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har inga problem med att ha Himrod planterad i växthuset vindruvor har ju ett djupt rotsystem och är inte så mycket på ytan. +Jag tror inte på iden att ha rötterna utanför då vaknar ju den delen i växthuset tidigare än rotsystemet och borde då lida av akut vattenbrist på våren, när rotsystemet inte är vaket nog att försörja det i växthuset med vatten.

En viktig sak till växthus är att man måste ha bra ventilation under sommaren. Jag jordförbättrar på våren och gödslar under sommaren med gräsklipp och nässelvatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon