Eva i Skåne
Om jag inte känt att det var nåt mjukt jag fick tag om hade jag aldrig fått ögonen på denna larv.
Den satt bland pelargonerna, men jag har aldrig sett att det varit sådana larver som tuggat i sig bladen.
Vet inte om ni kan uppfatta storleken, men den var stor.
Efter fotograferingen hade jag tänkt förpassa den till sällare marker, men svärdottern ömkade och bar iväg den ett bra stycke för att mina blommor skulle få vara i fred biggrin.gif

fastklamrad vid en penna
rak som en pinne
vilket är fram och bak?
kolla vilka "griparmar" den har
Pjater
Vad häftig, vilket fynd biggrin.gif
askar
Kan det vara Nattflylarv... inte säker unsure.gif

Vad jag har lärt mig så är fram till vänster på bilden.

Hittade bild i mitt album... tror jag fick svar att det var en mätarlarv.
snuffe
Fick senaste numret av Hemträdgården i går.
Där finns en artikel om träd-ödaren.
Larven ska vara 80-100 mm
när den är vuxen blir den Allmän träfjäril. Gillar tydligen framför allt salix

Den tecknade bliden var rätt lik dina foton, men jag kanske har alldeles fel ???
Finns pelargonerna ute eller inne ?

Anna
Lars-Olof Arvids
Trädödare är det inte. Den larven är stor, köttröd och inte alls så pinnlik som den på bilden som verkar betydligt mindre.

Olle
Eva i Skåne
"Min" larv var 3-4cm, men nåt violett såg jag inte till och den var alldeles slät, så nån träd-dödare var det knappast och det ska man väl vara tacksam för sleep.gif

Pelargonerna står ute.
Gossen Ruda
Helt klart en mätarlarv men vilken art kan jag inte se. Det finns flera som har dom färgerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon