Full version: Vitmossa från skogan
Sommartorparn
Skulle hämta vitmossa i skogen för omplantering av mina orkidéer, men blev osäker på vilken som är den rätta. Inte hittade jag någon mossa som var speciellt vit heller. Tittade i en flora som jag hade hemma, men där stod inte vitmossan med bland växterna ens. unsure.gif
evelina
Här får du en länk,hoppas den hjälper dig.
mossor
KURT
Det är inte så viktigt specifikt vilken art du använder , bara den har samma egenskaper att hålla vätska. Och skall man leta efter vitmossa så skall man söka på mycket fuktiga ställen.
Piccante
CITAT (Sommartorparn @ 01-10-2006, 21:15)
Skulle hämta vitmossa i skogen för omplantering av mina orkidéer, men blev osäker på vilken som är den rätta. Inte hittade jag någon mossa som var speciellt vit heller. Tittade i en flora som jag hade hemma, men där stod inte vitmossan med bland växterna ens. unsure.gif

Några svenska forskare föreslog för ett tag sedan att släktet Sphagnum skulle byta namn till "torvmossor" istället för vitmossa för problemet är att vitmossor är praktiskt taget aldrig är vita. Så leta inte efter vita mossor för det lär man nästan aldrig hitta. Vitmossor har fått det namnet för att de blir vita (eller åtmistone ljusare) som torkade. De allmännaste vitmossorna i fuktiga skogar är ljusgröna men det finns med mer eller mindre röda och bruna inslag. Mossor är inte kärlväxter så du hittar dem inte i någon flora.

Enklast att känna igen vitmossor på är att de växer som upprätta skott där grenarna sitter samlade i knippen. Ser man en vitmossa uppifrån så ser de ut som en femuddig stjärna eftersom grenknippena sitter åtskilda.

Om du kollar i en fuktig gran eller gran/björk skog så hittar man ofta granvitmossa och skogsvitmossa på fuktiga ställen. Båda är relaitvt stora och ljust gröna.
I torrare och magrare skog som tallskog växer ofta tallvitmossa i fuktiga stråk, den är rostbrun i toppen men ljus nedtill.
I kärrkanter växer många vitmossor och en del av de arterna har ofta röda inslag.
Sommartorparn
Tack f bra förklaringar. Nu tror jag jag har hittat rätt mossa. rolleyes.gif

Vad gör jag nu? Ska den torka innan jag kan använda den till orkideer? Ska den rensas? Vid rötterna finns något vitt som ser ut som mögel? Kan det skada orkidén?
kristerh
CITAT (Sommartorparn @ 08-10-2006, 15:38)
Tack f bra förklaringar. Nu tror jag jag har hittat rätt mossa. rolleyes.gif

Vad gör jag nu? Ska den torka innan jag kan använda den till orkideer? Ska den rensas? Vid rötterna finns något vitt som ser ut som mögel? Kan det skada orkidén?

Du behöver inte göra annat än rensa bort skräp, sedan är det bara att använda, du behöver inte torka den tvärtom färsk vitmossa är bäst, lägg överskottet i frysen, det är utmärkt att förvara vitmossan i frysen.
det vita som ser ut som mögel kan du ta bort, det är nog den biten mossan hållt sig fast i marken med.
Sommartorparn
Kan man använda vitmossa också till att fodra amplar och krukor, som man har utomhus till sommaren, så att dom håller fukten bättre. I stället för den där fukthållande produkten som folk köper o blandar i jorden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon