Full version: murgrna som torkat
zophia85
Hej!
Jag skulle behva lite hjlp med min murgrna. Det r s att jag varit lite senil och frvirrad och helt enkelt glmt bort min stackars murgrna s den har torkat. Den lever fortfarande och jag har vattnat den igen, men den fortstter vissna p vissa stllen. Har den torkat fr mycket eller gr det att rdda den p ngot stt? Den har vxt s bra tidigare och blivit riktigt stor s det vore synd om den skulle vissna ihop. Frresten, om man toppar en murgrna - kan man sticka ner delarna i fuktig jord, eller mste man gra ngot annat fr att de ska rota sig?
Bessie
Om jorden blivit riktigt torr kan den ha svrt att ta till sig vatten igen, s vill du ge den en riktig rotblta r det bst att doppa ner hela krukan (frutsatt allts att den har drneringshl) i vatten upp till kanten och vnta tills jorden sugit upp vatten underifrn och alla luftfickor r fyllda. Det finns nog inga andra knep n att vattna tappert (fast inte fr mycket, fler krukvxter dr av vervattning n av uttorkning).

Ja, du kan plantera topparna eller ha dem i vatten tills de rotar sig. Grna, mjuka sticklingar med fyra fem blad kvar, rotade i ltt nringsfattig jord, fungerade bra fr mig.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon