Full version: murgröna som torkat
zophia85
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med min murgröna. Det är så att jag varit lite senil och förvirrad och helt enkelt glömt bort min stackars murgröna så den har torkat. Den lever fortfarande och jag har vattnat den igen, men den fortsätter vissna på vissa ställen. Har den torkat för mycket eller går det att rädda den på något sätt? Den har växt så bra tidigare och blivit riktigt stor så det vore synd om den skulle vissna ihop. Förresten, om man toppar en murgröna - kan man sticka ner delarna i fuktig jord, eller måste man göra något annat för att de ska rota sig?
Bessie
Om jorden blivit riktigt torr kan den ha svårt att ta till sig vatten igen, så vill du ge den en riktig rotblöta är det bäst att doppa ner hela krukan (förutsatt alltså att den har dräneringshål) i vatten upp till kanten och vänta tills jorden sugit upp vatten underifrån och alla luftfickor är fyllda. Det finns nog inga andra knep än att vattna tappert (fast inte för mycket, fler krukväxter dör av övervattning än av uttorkning).

Ja, du kan plantera topparna eller ha dem i vatten tills de rotar sig. Gröna, mjuka sticklingar med fyra fem blad kvar, rotade i lätt näringsfattig jord, fungerade bra för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon