Full version: pelargon
Illan
Mina pelargonblads vackra gröna färg övergår till att bli rödkantade för att till sist bli helgula.
Vad är det med dom och vad kan jag göra för att bli av med det?
wacko.gif
Maria i Helsingborg
Jag har för mig att det beror på att växten förbereder sig för vintervilan. Klorofyllet lämnar bladen....... men det finns säkert någon annan här, än jag, som kan svara dig bättre smile.gif
Samsara
Om den står ute kan detta vara en orsak som att vissa sorter vill in tidigare än dom andra. Det kan vara pga att de e lite för kallt för pelargonen att stå ute. Jag har fått börja ta in några pelargoner nu. Men testa med att ta in den på natten och sen ut på dagarna.
Om den står inne kan de va för att de e höst nu och den börjar förbereda sig för vintervilan som Maria i Helsingborg skrev eller att den har lite för lite näring. Jag ger mina pelargoner näring ända fram till sista oktober sen är det vintervila för dom.
Margith
CITAT (Illan @ 01-10-2006, 23:38)
Mina pelargonblads vackra gröna färg övergår till att bli rödkantade för att till sist bli helgula.
Vad är det med dom och vad kan jag göra för att bli av med det?
wacko.gif

Enligt min erfarenhet säger jag att det beror på alltför häftiga temperaturväxlingar. Det här fenomenet dyker alltså upp både på våren, då jag sätter ut pelargonerna när det fortfarande blir bara nån plusgrad på natten, men 20-25 grader på dan, och på hösten när temperaturen kan växla på samma sätt. Fenomenet dyker även upp när jag tar in dem på hösten, då får dem ju plötsligt 25 grader dygnet runt.
Oavsett tid på året blir de röda bladen till slut gula och dör... Ta bort dem, pelargonen kommer sannolikt att klara sig utan dem (de blir alltså aldrig gröna igen)
Så kan du tänka dig att bära pelargonerna in och ut, beroende på väder, så händer inte det här.... enligt min erfarenhet.. unsure.gif
Samsara
Pelargonerna mår bäst av att få vänja sig med att få llite hjälp med temperaturväxlingen. Jag har 5 - 80 stycken. Just nu åker alla Engelska in eftersom dom inte tycker om kylan. Jag tar dom stegvist in inte alla på en gång. Många pelargoner dör också om man tar in dom och temperaturväxlingen blir för kraftig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon