Full version: Lövsug/lövblås
tuppmamman
Är det någon som vet om de fungerar i verkligheten.

Vi håller på att ta bort massor av gräsmatta och ersätter med grusgångar, plattor etc. Om det sen hamnar en massa löv och barr från närliggande träd multnar ju det tillslut och börjat växa ogräs (vilket vi inte vill ha mer av). Funderar på om en lövsug skulle funka att suga upp med nu på hösten, men vill gärna höra av någon som verkligen använt en, inte bara läsa reklam.

Tacksam för alla tips på modeller etc (om de nu fungerar bra).
KURT
Lövblåsarna används ju uppenbarligen av många som arbetar i offenliga planteringar, lövsug har jag dock inte sett användas av proffs. Däremot har de en mycket hög ljudnivå, och löven bör nog inte vara alltför blöta, annars kan de nog sitta fast nog så hårt.
Åsa E
Jag har provat och det funkade INTE! mad.gif
Löven fastnade i röret, helt värdelöst. Antagligen måste löven vara helt knastertorra, och hur sannolikt är det på hösten???

Att blåsa bort löven kanske den klarar, men det var väl inte det du hade tänkt ha den till?

Här på Odla har jag lärt mig att istället räfsa ihop löven i en hög och köra över dem med gräsklipparen. Då blir de finfördelade och kan strös ut i rabatterna som jordförbättring. Fungerar jättebra! smile.gif
Gillan
Nja, det kanske har med och göra vad det är för märke och varför man väljer att ha en.

Jag har på grund av att min kropp inte fungerar som den ska, väldigt svårt att kratta, men vill ju trots det göra min del av höstjobbet.

Så vi gick och köpte en Black & Decker och jag är supernöjd smile.gif . Löven behöver alls inte vara knastertorra även om det underlättar på grund av att den blir lite tung om de är för våta. Och finfördelade blir de med. Bara att hälla i komposten eller som vinterskydd åt växterna smile.gif

Men, nu var det ju till grus du skulle ha den. Och det har jag ingen erfarenhet av än. Det kommer.

Sen kan jag säga att det var bra mycket svårare att lära sig blåsa med den unsure.gif sleep.gif
Eva i Skåne
Det handlar nog mycket om vilket prisläge man satsar på. Gillan har ju köpt ett dyrare märke och säkert betalt mer än några hundralappar som det fanns gott om i lågprisbutiker förra året.
Jag köpte en sån för 300 och det var bortkastade pengar. Den storknade efter en kvart, Sen gick den igen när den fått svalna lite, men att suga upp löv ska inte vara från nåt stort område. På en gräsplätt blir behållaren full väldigt snabbt.
Att blåsa bort löv från en terass tyckte vi fungerade bättre, men det var ett par gånger. Sen trillade några småbitar sönder (plast förstås), omöjligt att laga med hållbart resultat
så nu har vår lövsug hamnat i det där jätteberget unsure.gif av diverse uttjänt skräp som ska till återvinningsstationen... nån gång.... sleep.gif
ingrid fuxwall
Tror inte vår var så dyr men den fungerar efter flera år och husse är så nöjd, själv tittar jag fortfarande lite misstänktsamt på grejen.

Men man får akta sig och inte blåsa in något som kan förstöra vingen i motorn har jag förstått.

ingrid
Också Ofelia
CITAT (Evgeni @ 02-10-2006, 17:49)
Nja, det kanske har med och göra vad det är för märke och varför man väljer att ha en.

Jag har på grund av att min kropp inte fungerar som den ska, väldigt svårt att kratta, men vill ju trots det göra min del av höstjobbet.

Så vi gick och köpte en Black & Decker och jag är supernöjd smile.gif . Löven behöver alls inte vara knastertorra även om det underlättar på grund av att den blir lite tung om de är för våta. Och finfördelade blir de med. Bara att hälla i komposten eller som vinterskydd åt växterna smile.gif

Men, nu var det ju till grus du skulle ha den. Och det har jag ingen erfarenhet av än. Det kommer.

Sen kan jag säga att det var bra mycket svårare att lära sig blåsa med den unsure.gif sleep.gif

Åh, kan vi få en rapport sen när du provat på grus?

Själv har jag också massor med löv som ramlar ner i grusgångarna och krattar o plockar o krattar o plockar.....vore ju mysigt att kunna blåsa bort dom eller ev suga upp! Fast följer inte gruset med då?
Också Ofelia
CITAT (Åsa E @ 02-10-2006, 16:45)
Jag har provat och det funkade INTE! mad.gif
Löven fastnade i röret, helt värdelöst. Antagligen måste löven vara helt knastertorra, och hur sannolikt är det på hösten???

Att blåsa bort löven kanske den klarar, men det var väl inte det du hade tänkt ha den till?

Här på Odla har jag lärt mig att istället räfsa ihop löven i en hög och köra över dem med gräsklipparen. Då blir de finfördelade och kan strös ut i rabatterna som jordförbättring. Fungerar jättebra! smile.gif

Jomen att köra över med gräsklipparen fungerar ju inte på gruset som ju trådstartaren frågade om.
Gillan
CITAT (Också Ofelia @ 03-10-2006, 12:26)
CITAT (Evgeni @ 02-10-2006, 17:49)

Sen kan jag säga att det var bra mycket svårare att lära sig blåsa med den unsure.gif  -_-

Åh, kan vi få en rapport sen när du provat på grus?

Själv har jag också massor med löv som ramlar ner i grusgångarna och krattar o plockar o krattar o plockar.....vore ju mysigt att kunna blåsa bort dom eller ev suga upp! Fast följer inte gruset med då?

Självklart återkommer jag när jag provat smile.gif . Det blir väl inom den närmaste framtiden rolleyes.gif
cato
Vi köpte en eftersom vi har ett grusparti, där det är svårt att räfsa bort löv och småkvistar.
Våta löv är svåra att suga upp. Man måste först blåsa dem lösa, sen går det att suga. Mycket lite grus följer med vid sugningen, så vi är ganska nöjda.
Vist väsnas den, men det resulterar i att vi inte använder den mer än nödvändigt.
Vi skulle sakna den om den gick sönder.

Hälsningar
Cato
Också Ofelia
CITAT (cato @ 03-10-2006, 20:56)
Vi köpte en eftersom vi har ett grusparti, där det är svårt att räfsa bort löv och småkvistar.
Våta löv är svåra att suga upp. Man måste först blåsa dem lösa, sen går det att suga. Mycket lite grus följer med vid sugningen, så vi är ganska nöjda.
Vist väsnas den, men det resulterar i att vi inte använder den mer än nödvändigt.
Vi skulle sakna den om den gick sönder.

Hälsningar
Cato

Ok, tack för infon. Här kommer lite fler frågor...

Är det en Black and decker ni har? Går det att blåsa ihop löven i en hög och sen suga upp?
cato
Nej det är ingen Black and Decker. Det är ett uddamärke , som vi köpte för c:a 500 kr.
Den fungerar så att man suger och blåser med samma rör, bara ändrar ett reglage.
Då man blåser flyger löven i väg med väldig fart. Lite svårt att få dem i en prydlig hög, men ändå skapligt samlade för uppsugning.

Hälsningar
Cato
Också Ofelia
CITAT (cato @ 04-10-2006, 20:37)
Nej det är ingen Black and Decker. Det är ett uddamärke , som vi köpte för c:a 500 kr.
Den fungerar så att man suger och blåser med samma rör, bara ändrar ett reglage.
Då man blåser flyger löven i väg med väldig fart. Lite svårt att få dem i en prydlig hög, men ändå skapligt samlade för uppsugning.

Hälsningar
Cato

Jamen det låter ju bra att löven flyger med en väldig fart, jag kan blåsa dom ut från min trädgård då laugh.gif , o jag har bara kohagen som granne .

Kossorna blir nog inte sura , bara nyfikna. Kanske inte behöver suga upp överhuvudtaget och utblåset verkar ju fungera så det blir nog att jag köper en "lövblås".
tuppmamman
Tack för alla svar så ångt. Inväntar med intresse rapport om hur det fungerar på grus - som ju var det det egentligen handlade om.

På gräset är det ju lätt att räfsa (för mannen som har armar till det, det har inte jag :-) ) och sedan köra med gräsklippare. Det sista har vi inte provat, men hört om tidigare.

Men just på gruset, där det kilar in sig emellan de små stenarna, och speciellt då barr från tallarna, de kilar in sig bra. Med tiden ska vi dessutom ha tramstenar liggande, med singel emellan, då blir det inte så lätt att räfsa. Så det kanske blir en sug/blås i alla fall till slut.

Skriv gärna mer om ni har andra uppfattningar eller erfarenheter.
Också Ofelia
CITAT (tuppmamman @ 08-10-2006, 12:24)
Tack för alla svar så ångt. Inväntar med intresse rapport om hur det fungerar på grus - som ju var det det egentligen handlade om.

Cato skrev ju om användning av lövsug/blås på grus...
cato
Ja, vi tycker att den fungerar skapligt på grus. Vi har mackadam med c:a 10 mm stora stenar i. Mycket få av dessa följer med då vi suger.
Vi brukar som regel först blåsa loss löven och samla dem i lite högar. Sen suger vi upp dem.
Riktigt våta löv går ej så bra. Då får man vänta tills de torkat upp något.
Tallbarr vet jag inte om den klarar.

Hälsningar
Cato
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon