Full version: Änglatrumpet
åsgård
Nu är det strax dags att ta in trumpeterna. Men de har ju vuxit så det knakar. och är riktigt yviga nu. Var skall jag skära ner dom. Har en stam på dom samt förgreningar
Ovanför den nedre förgreningen?
Eller en bit upp på förgreningarna?

Sedan så har jag en trädtomat som är ungefär 90 hög nu, en stam.
Är det lämpligt att bara sätta in den svalt utan att skära ner den?

MVH
Alexander-VG-zon3
jag tycker du ska skära så lite som möligt
pialotta
tycker jag med
Tjoppa
Om du har ont om plats kan du skära ner så lite som möjligt. Egentligen bara så att den får plats. Annars behöver du inte skära den alls.
Sollan
Eftersom jag vet hur det är att förvara stora trumpeter på litet utrymme så vet jag också att man ibland måste ta ner dem.....
Beskär ovanför de ställen som förgrenat sig naturligt, de blommar ovanför detta. Om det går - spara gärna fler förgreningar. Mina har fått väldigt kraftiga stammar parallellt med huvudstammen, de tar jag bort om de inte har förgrenat sig eller om de tar för mycket plats. Det skär i hjärtat men ibland så måste man - tyvärr. Spara gärna några sticklingar av de du kapat. Helst av de som du tagit ovanför delningsstället, de förgrenar sig tidigare än de man tagit innan de delat sig. Ner i en bytta vatten och låt stå. Jag brukar plantera mina när våren kommer.
Killensomvillhagrönafingrar
Jag var tvungen att klippa ner min rejält jag med sad.gif

Men så här i efterhand var det inte så dumt. Klippte den för 3 veckor sedan och idag har den fått en massa nya skott.

Känns som om den kommer bli rejält buskig nästa år och det kan nog bli fint.

En liten följdfråga, hur stora sticklingar skall man ta?

Mina står i vatten men är runt 60 cm st, kanske en 15 st
pialotta
de sticklingar som jag började med var inte mer än ca 10-15 cm
susa
Apropå Änglatrumpet-stickcklingar har jag märkt att det är mycket svårare(omöjligt?) att ta sticklingar från de brokbladiga. De gröna fungerar jättebra men de andra vill inte, de blir mjuka och ruttnar nästan direkt. Nu har jag tagit några sticklingar och satt direkt i jord, det är förstås lite sent på året men jag ska i alla falll pröva. Är det någon som har tips angående detta?

Hälsningar
Susa
Hum
Jag vet inte men jag hamnade ta stickling nyss då jag bröt av en gren med knopp i misstag... satt den direkt i jord, vi får se hur det går.

-jb-
pialotta
spännande med era sticklingar nu, hoppas de tar sig.

Själv tog jag in mina 3 bjässar häromdagen och en hel del kvistar och blommor gick av, men jag kastade eländena, vill inte ha fler växter att ta hand om just nu...

Tänkte fråga hur jag skall göra fortsättningsvis; de står i min lite för kalla ateljé (8-10 grader nu för det är nåt fel på kaminjäkeln), där är ljust i alla fall och jag vill gärna att de knoppar som finns idag skall komma i blom. Är det möjligt, tror ni? Kanske om jag fortsätter att vattna och göda dem som vanligt?
vad tror ni?
kerstin z5-6
kanske men vattna inte om jorden är fuktig

Ang sticklingar -de blommar snabbt om de är tagna från grenar som redan bildat ett V ... därav kan en stickling som var 10-15 cm blomma, fortare än en köpt planta som bara blir två långa pinnar först och sen grenar sig ....
Tar man då bort alla förgreningar vid höstkapningen tar det ytterligare tid innan den blommar ... osv ... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon