Full version: Tips om gödning
naemi
Hej alla odlare.

Jag har kallväxthus 7,3 m2 stort. En liten fundering angående att odla tomater och gurka i 20 l hinkar (Willabs m underbevattn).

Efter en tid är ju hinken fylld med rötter och jorden lite hopsjunken.

Jag undrar nu hur ni gör med gödningen under säsongen. När börjar ni att göda?
Hur ofta göder ni och med vad?

Jag har droppbevattning (hydromat) och i den kan man ju tillsätta flytande gödning som pytsas ut lite varje gång det vattnas. Jag har ej testat detta - undrar därför också om det är det någon som har erfarenhet av gödsling genom hydromaten?

Naemi
emmapemma
Hej!

I den mån jag har odlat (dvs. förra säsongen odlade jag tomater, gurka och chili ) hade jag först flytande gödsel i kanna, som då stannade i vattenmagasinet, sedan pytsade jag på några skopor kogödsel då och då (och vattnade ner med vanligt vatten). Hade det inte varit för alla grönsaksfly-larver, hade jag fått en väldigt riklig skörd. Nu fick istället larverna en riklig skörd, vilket inte var riktigt vad jag hade tänkt mig.

Det sägs att lite och ofta är bättre än mycket och sällan, varför jag tror att hydromaten klarar av gödslingen alldeles utmärkt för din odling. Men jag tror nog att naturgödsling lite då och då gör susen, särskilt för jordstrukturen.

/Emma
jåj
Hej.
En bra möjlighet är att en gång i veckan använda vattenkannan med flytande gödsel (ex biobact) samtidigt som du kontrolerar vilka som behöver mer mindre vatten...

JÅJ
Gurkan
Både hönsgödsel och Algomin går bra att lösa upp i vatten och vattna ut med vattenkanna.

Som tidigare sagts i tråden, flera små doser är bättre än få stora.

Hydromaten funkar säkert bra till detta men då är man väl hänvisad till endast konstgödsel ?

Tillägg :

Glöm inte nässelvatten !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon