Reserv
Jag har ett bestånd av Balsaminer på den nya tomten, men är lite orolig nu....det surrar rätt bra om dom och jag är tveksam på om det verkligen är bin.. unsure.gif ..en första anblick säger bin, men så tycker jag inte bakbenen hänger så karakteristiskt som på Bin, ryggen på många av dom är dessutom nästan vit. Finns det några andra flygfän som liknar Bin och Getingar, eller om det nu är getingar, va´gör dom i balsaminerna?
Reserv
Är det verkligen bara runt mina Balsaminer det surrar??? unsure.gif
KURT
Jag har inte sett något surrande runt balsaminer. Men sent på sommaren (och det är ju fortfarande sommar!) föds det getinghanar. De har längre antenner än honorna och de är håriga på ovansidan, är det fuktigt så kan de se ljusa ut eftersom det fastnar vattendroppar i håret. Enklaste sättet att se om det verkligen är getinghanar är att fånga en, de har nämligen inga gaddar! Så blir man inte stucken så är det en hane.
Reserv
Tack för svar, ska nog försöka infånga ett stycke för att se om det är getingar eller inte.
Gossen Ruda
Dom enda insekter jag ser nu är olika flugor, kan det vara blomflugor?
zine
Ta ett kort på dem om det går.. smile.gif
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2006, 07:50)
Dom enda insekter jag ser nu är olika flugor, kan det vara blomflugor?

Jag har både getingar, bin, humlor o blomflugor hos mig wink.gif
men det beror säkert på var man bor i vårt avlånga land.
Sollan
Runt mina balsaminer hörs ett trivsamt humlesurr....
zaaritha
Det kvittar väl om det är getingar, bin-eller humlor?!
Nytta--gör de allihop! rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (Reserv @ 02-10-2006, 17:39)
va´gör dom i balsaminerna?

balsamerar sig laugh.gif

Ursäkta, kan du förklara problemet en gång till? Störr surrandet din middagslur, eller?
zaaritha
De suger väl nektar, antar jag!.............. blink.gif
Reserv
CITAT (Sommartorparn @ 07-10-2006, 00:31)

balsamerar sig laugh.gif

Ursäkta, kan du förklara problemet en gång till? Störr surrandet din middagslur, eller?

Vi i familjen är kraftig allergiska emot getingar och hade på förra stället äntligen fått i det närmaste getingfritt, nu när man har nytt så får man börja om från början igen känns det som. Balsaminer har jag aldrig haft förr, och har heller inte sett getingar i mina blomster förr. Nu på höstkanten så är getingarna både loja o lömska, sticker utan orsaker och vinglar på i luften så dom hamnar groggy på golven, inte kul när man har för många mil till sjukhuset och bara 30 minuter på sig att häva chocken. sad.gif
Whiskuchi
CITAT (Reserv @ 08-10-2006, 10:51)
CITAT (Sommartorparn @ 07-10-2006, 00:31)

balsamerar sig laugh.gif

Vi i familjen är kraftig allergiska emot getingar och hade på förra stället äntligen fått i det närmaste getingfritt, nu när man har nytt så får man börja om från början igen känns det som. Balsaminer har jag aldrig haft förr, och har heller inte sett getingar i mina blomster förr. Nu på höstkanten så är getingarna både loja o lömska, sticker utan orsaker och vinglar på i luften så dom hamnar groggy på golven, inte kul när man har för många mil till sjukhuset och bara 30 minuter på sig att häva chocken. sad.gif

Får ni inga sprutor att ha hemma i nödfall? ohmy.gif
Reserv
Självklart har vi EPIpen, men vi ska ändå fortast möjligt till sjukhuset efter att vi tagit den. Kan man undvika getingarna så är det juh bra, och jag vill inte ha blomster på gården som drar till sig dom. sad.gif
Ophelia
Balsaminer blommar ju länge (och väl) samt innehåller en hel del nektar. Nektar är ju en av födekällorna även hos getingar. Med andra ord så har du säkert både det ena och det andra som surrar runt.
Reserv
Ska nog förflytta mina Balsaminer till ytterkanten av tomten istället då, för det är juh en vacker blomma wub.gif
Ophelia
Ja det är en bra idé. Då kan de får äta i fred. Getingar är egentligen mycket fredliga små kryp men råkar man klämma någon så försvarar de sig, likaså sitt hem om man dundrar på för nära.

Av egen erfarenhet så kan även de härliga druvorna från vinstockarna dra till sig dessa gäster. Har i helgen delat en vinstock med getingar/bålgetingar men det gick bra. De tog en klase och jag tog någon annan wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon