Monarda
Haft den i tre år och nu blommar den för första gången. Någon som kan?
Monarda
Hoppsan - bilden blev för liten.

yenny
Jag tror det är en australis... fast jag skulle nog behöva se lite mer av bladen för att vara helt säker, men det kommer säkert någon annan strax som är mer säker.
Alexander-VG-zon3
jag tror åckso det är en sån men kna inte hellersäga helt säkert utan blad.

jo dte verkar vara ne sån googlade det å blommorna verkar stämma
Monarda
Här kommer bladverket.

Zazu
jag är 99,9% säker på att det är en H. australis ssp. tenuipes, ser ut precis som min wub.gif

mvh zazu
yenny
Japp en australis är det med all säkerhet, men viken det kan jag inte svara på.. men zazu har säkert rätt.
Monarda
Ni är då fantastiska! wub.gif Nu ska jag genast sätta en namnskylt i krukan. Tack ska ni ha!
solan_2
Hej! Pratar ni om australis? Har haft en i ca två år o den visar ingen tendens att blomma, har fått skottet av en granne som har haft den i ca 7 år o den har aldrig blommat. Vad gör för fel?
Solan
wacko.gif
maimiti
CITAT (solan_2 @ 07-10-2006, 00:33)
Hej! Pratar ni om australis? Har haft en i ca två år o den visar ingen tendens att blomma, har fått skottet av en granne som har haft den i ca 7 år o den har aldrig blommat. Vad gör för fel?
Solan
wacko.gif

Det finns en mörkbladig och en ljusbladig australis ssp. tenuipes som cirkulerar i samlingar (kanske tom fler). Den mörkbladig vill dock inte stå ljust. Jag gjorde samma misstag när jag köpte min planta för.... massa år sedan. Jag ställde den i ett soligt fönster och hade den där i flera år. Den blommade inte förrän jag flyttade den till ett skuggigt norrfönster och gav den mer vatten.

Den ljusbladiga blommade efter knappa två år i ett ljust fönster...

Stavar ju sämre än en kråka huh.gif
Linda_A
CITAT (maimiti @ 07-10-2006, 08:51)
Solan
wacko.gif

Det finns en mörkbladig och en ljusbladig australis ssp. tenuipes som cirkulerar i samlingar (kanske tom fler). Den mörkbladig vill dock inte stå ljust. Jag gjorde samma misstag när jag köpte min planta för.... massa år sedan. Jag ställde den i ett soligt fönster och hade den där i flera år. Den blommade inte förrän jag flyttade den till ett skuggigt norrfönster och gav den mer vatten.

Detta var intressant att läsa, har du någon jämnförelsebild?

Skulle vara kul att se vad för någon jag har. wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 07-10-2006, 13:41)
CITAT (maimiti @ 07-10-2006, 08:51)
Solan
wacko.gif

säger samma skulle vara roligt å veta vem man har , för ni menar väl två olika gröna eller väl !!

och det skulle vara roligt å se så man vet själv vad man har
maimiti
CITAT (Linda_A @ 07-10-2006, 13:41)

Jo, jag har faktiskt bilder på båda på hemsidan. Den ena har jag bara skrivit australis på, den andra har tillägget ssp. tenuipes. Jag blev själv lite förvånad för jag trodde att den ljusbladiga var någon annan form av australis men när jag för några år sedan frågade en stor hoyaodlare i Australien så fick jag svaret att den ena är en skogsform och den andra växer i mer öppna landskap...
Linda_A
Ah jag har den mörka då, då ska den flyttas direkt.

Att jag inte har sett det innan! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon