Full version: Variegerade perenner
Margith
Hos mig har hösten kommit så långt att jag börjar fundera på vinterns frösådder smile.gif
Perenner med variegerade blad tycker jag är urläckra, men jag har svårt att hitta nåt nytt. Några stycken har jag, men jag vill ha fler laugh.gif
Därav min fråga:
vilka har ni? vilka har ni frösått? har ni några tips?
eller är det bara jag som tycker att de är urläckra? wacko.gif
Boxer
Vad har du för sorter?

Jag tycker om dessa:
Vinca major
Actinidia kolomikta
Miscanthus zebrinus
Covallaria majalis ´Variegata´
Eryngium bourgatii
kerstin z5-6

Brunnera är en favvo
Acer negundo "flamingo är ingen perenn , men fin smile.gif

Sedum Frosty Morn -Kärleksört

Var Gullbåge

Har fler :9 gillar dem skarpt smile.gif
Eva i Skåne
Jag har EN blåsalvia med variegerade blad.
Från början är de frösådda, men numera gräver jag upp knölarna och det är en av dem som blir brokig. De andra är normalt gröna.

Nu är ju inte blåsalvian perenn, utan måste tas upp eller sås varje år, men eftersom jag inte bryr mig speciellt om de variegerade bladen har jag flera gången tänkt att det kanske är nån som skulle vilja ha just den planta...
Det är ju snart dags att gräva upp, så om nån är intresserad är det bara att skicka ett pm.

Fröer har jag inte tittat efter, men om det finns några är det kanske inte säkert att fröplantorna blir variegerade.
bladen
och blomman, härligt klarblå
Alexander-VG-zon3
jag har bara nåra
men har
akleja,kirskål,grässort,oxalis,benved,hosta bler säkert fler perenner med brokbladiga blad

alla är köpta eller som jag har fått
Åsa E
Alunrötter (Heuchera) är mina favoriter som finns i massor av varianter. De kan man så själv, till och med jag som nybörjare lyckades få upp några plantor. Annars har jag rosenplister, en marktäckare som breder ut sig med revor. Och lungört (Pulmonaria) som frösår sig själv hejdlöst.
Kaukasisk förgätmigej (Brunnera) finns också flera snygga. Skuggbräcka, randgräs, funkia förstås, revsuga, kaukasiskt fetblad.
Mia, zon 3
Gullbandsgräs Spartina pectinata 'Aureomarginata'
Revsuga 'Burgundy Glow'
Salvia 'Icterina' och 'Tricolor'
Vitbrokig äppelmynta
Börjar också bli riktigt heuchera-biten.....
mulle
En av mina variegerade marktäckarfavoriter är lamium som finns i många läckra varianter. Jag har sju olika nu och jagar ständigt flera.
De är urlätta att så men ännu enklare är det att ta sticklingar, det är bara att knipsa av och sticka ner i jorden direkt.

Jag har fullständigt snöat in mig på variegerat sedan några år tillbaka... wub.gif
Mulle
cia73
Denna sommar har jag köpt brokbladig vallört och brokbladig jätterams. Vallörten satte jag i en stor plastkruka för säkerhetens kull. Brunnera har jag sen tidigare och så massor av funkior, och de flesta funkiorna är brokbladiga.
Betty
Mmm brokbladigt är snyggt, både på buskar, träd och perenner... wub.gif
Här är några av de brokiga perenner jag har:
Hosta, flera olika
Heuchera, flera olika
Pulmonaria ’Mrs Moon’ , brokbladig lungört
Iris ensata variegata, japansk iris
Vinca major, varigerad vintergröna
Lysimachia ’Alexander’, brokbladig praktlysing
Varigerad kirskål
Varigerad skuggbräcka
Polemónium ’Brise d’Anjou´, vitvarigerad blågull
Ajuga reptans, rödbladig revsuga
Lamium, varig. rosenplister
Geranium phaeum, Brunnäva
och så Brunnera ’Jack Frost’ , en verkligt favorit.
kerstin z5-6
Pulmonaria Majorie Fish, Pulmonaria Sissinghurst castle -vita blommor , den variegerade ramsen är underbar -håller med
Sen finns ju variegerat i annat än vitt i grönt ..tex berberis Admiration smile.gif

lolo
Jag har flera brokbladiga sorter, bl.a. följande:
Astrantia major (stjärnflocka) Sunningdale Varigate
Kaukasisk förgätmigej variegata och samma men med annat namn och utseende/Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon