thomaswahlqvist
Hej Trädvetare.
För en tid sedan drog jag upp en del Lönnar från frö.
Och som vanligt har namnlapparna försvunnit.
Då jag tänkte ha dessa Lönnar som ympunderlag ( eller åtminstone ympförsök), så fäste jag inte vidare uppmärksamhet på hur de skulle komma att utvecklas.
Nu har planerna ändrats och de skall få en platts i trädgården, eller snarare den blivande skogen.
Kolla i mitt album och kom med tipps.
Hoppas ni kan hjälpa mig...........
Är annars väldigt intresserad av träd, men dessa fick ingen uppmärksamhet då de ändå skulle stympas i framtiden.
Lönn
KURT
Vad är problemet?

Eftersom de är fröförökade så är det väl inte säkert att de helt kommer att likna moderplantorna i växtsättet. Dessutom finns det många 100-tals olika varianter av lönnar. Du får nog främst utgå från bladfärgen när du planerar vart de skall sättas, så får du se hur stora de blir.
thomaswahlqvist
Ja det är just storleken som oroar.
Så något problem är det inte.
Man är ju lite uppspelt över sina växter och slänger därför lätt in en fråga på forumet.
Du har helt rätt om att de kommer att se annorlunda ut eftersom de är fröplantor.

Nåväl, jag sätter dom lite på måfå.

Den lönnen som har samma bladform som A.griceum- vad kan det vara för lönn?
Bladen är något blankare.
Cilla
Fina bilder, härliga lönnar!
Vad bra att de inte fick bli ympunderlag... Inte alls säkert att de skulle fungerat väl för det. Jag har inte ympat lönn, men är det inte bättre att använda vår starkväxande skogslönn för det ändamålet?

Självklart ska du sätta dem med största omsorg. De träd man satt från frö får en särskilt plats i ens hjärta. Om de är stora kanske du ska göra en rotbeskärning först och flytta dem sedan.

Själv skulle jag flyttat lönn på sensommaren eller hösten. När man skär av rötter på våren savar de så mycket.
thomaswahlqvist
Tack för tippsen Cilla.
Det fina är att de står i krukor och självklart är det ingen rotsnurr, de har fått större kruka varje år.

Så det duger med vanlig skogslönn som underlag!
För lång tid sedan sökte jag info om vilka lönnar som skulle passa som underlag, dock utan resultat.
Cilla
Jag har inte ympat lönn men om jag skulle göra det för att klara sorter som egentligen vill ha varmare klimat så skulle jag prova med skogslönn Acer platanoides som underlag. Den är härdig och mer starkväxande än de flesta andra lönnar jag känner men om andra lönnsorter vill växa med den vet jag inte.

Om du reder ut det med någon odlare eller annan får du gärna läga infon här!
thomaswahlqvist
Info om vad som passar till vad har jag sökt länge.
Den närmsta sanningen var något universitet i USA.
Men informationen var inte åtkomlig om man inte gick på detta universitets utbildning.
Jakten går vidare..........
pusillus
Snygga lönnar, var köpte du frö till dessa?
thomaswahlqvist
Jag fick dom från STAs frölista för ett par år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon