Full version: Agapanthus
vickeva
Hej
Har sökt på kärlekslilja (som den tydligen heter numera) både här på forumet (men sökfunktionen funkar visst inte riktigt) och ute på vanliga nätet. Men jag tycker inte att jag hittar de där tipsen jag letar efter. Visst finns det bra tips för att få dem att blomma fint.
Jag har 4 krukor som blommade fint förra året (nyköpta allihop) och jag har övervintrat dem precis som det står i alla texter. En av dem har blommat i år. I och för sig var det trädgårdens vackraste blomma, men jag vill så gärna ha fler.
Är det någon som har några tips?
När ska man väcka dem efter vintervilan. Hur ska man väcka dem, vad för slags gödsel använder ni och hur mycket. Ska de stå i direkt solljus?
Alla tips välkomnas!!! Kan man göra något under vinterna som främjar blomning nästa år?
Carex
försök på afrikas blå lilja eller det latinska namnet. Men jag kan trösta dig med att de är lite kinkiga av sig, vill helst stå i samma kruka år ut och in, känner du för att ge dem lite ny jord kan du krafsa undan det översta lagret och lägga på nytt. Annars låter du dem bara vara. Och låt dem övervintra svalt och frostfritt.
Alexander-VG-zon3
http://www.google.se/search?hs=rMU&hl=sv&c...=S%C3%B6k&meta=
kolla om du hittar nåt
vickeva
Hej och tack för svar,
ni missförstod mig lite, jag har läst en massa, sökt på både agapanthus och afrikas blå lilja, men jag hittar inte det där personliga tipsen. Jag skulle gärna vilja veta vilken sorts gödsel ni använder och när ni gödslar och hur mycket.
Alexander-VG-zon3
här är kankse lite tips ffrån mig
jag plantera min i ren kogödsel och göde dne emd det med sen mycket sol å värme . och man ska plantera om dne efter dne har blommat gör man ddte inann så bler dte inge bllommor eller lite . numera har jagg mina på friland då dom är härdiga till -14c .

förlåt för min stavinig är trött som bara den skafixa stavfel i morn
Carex
jadu, min står bara där den står. Tror inte jag är för snäll mot den för den får bara näring när jag kommer ihåg det. Under vintern står den på den inglasade balkongen som håller ett par plusgrader när det är som kallast. Vatten får den då också, men bara lite under den perioden. Under sommaren står den ute i ur och skur, på soligaste platsen. Min har aldrig blommat, kanske för att jag året efter att jag köpt de första köpte en till och satte ner med spett;) det är trångt i krukan!
kristerh
CITAT (Carex @ 04-10-2006, 00:03)
köpte en till och satte ner med spett;) det är trångt i krukan!

spett ohmy.gif då måste det vara rejält trångt i krukan laugh.gif
Eva St
Jag ställer in mina som de är nu på hösten i ett mörkt garage där det är bara några +grader under vintern. Där får de stå och vissna ned och de får knappast INGET vatten under hela vintern för då har de lätt för att ruttna. I mars tar jag fram dem och rensar bort de gamla bladen och börjar vattna igång dem lite försiktigt och vips så kommer det nya gröna skott sedan bara jag vattnar och göder som vanligt och ställer ut dem när frostrisken är över. Plantera om gör jag bara när det är absolut sprängfyllt i krukan annars brukar jag bara toppa med lite ny jord. Så har de blommat snällt i nästan alla krukor varje sommar. Funderar lite på som det ju sägs att man inte ska plantera om dem för ofta för de vill ha trångt i krukan och det är ju så jag behandlar mina krukor men jag har också ett antal som jag planterar på friland på sommaren och de blommar också snällt och de blir ju verkligen omplanterade varje år
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon