Full version: Frö och såråd?
Anki V
Eftersom jag är ganska så ”ny” när det gäller frösådder så har jag så himla svårt att bestämma mig. Jag bläddrar mellan webbsidorna och blir veligare och veligare. unsure.gif

Jag misstänker att det vimlar det av sådana som mig här som inte heller vet vad de ska beställa för fröer.blink.gif

Jag skulle önska en tråd där vi lägger ut våra preliminära frölistor också får och ger vi kommentarer till varandras fröfunderingar kanske våra experter till och med kan avråda oss nybörjare från att ge sig på något som kräver medelhavsklimat, skogsbrand, döda luffare, urin från gravid kvinna och konstiga hormoner/syror. laugh.gif

Så här ser min prel.lista ut:
DELPHINIUM Magic Fountains-Serie(s)
ARABIS caucasica Compacta `Schneeball` [Snowball]
ERYNGIUM alpinum 'Blue Star
DELPHINIUM New Millennium Serie(s)
PENSTEMON barbatus
PENSTEMON serrulatus
PENSTEMON digitalis `Husker Red
HYSSOPUS officinalis (z 5 alternativ till lavendelhäck)

Dessa är från Jelitto
Det här är ju ganska så vanliga sorter men jag räknar med att om jag får tillgång till era listor också så kanske det dyker upp något mer. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
är du inte nalta tidigt ute nu smile.gif

Du behöver varken ha döda grisar , hormoslyr , eller jaga gravida kvinnor för någon av dessa sorter -alla rek !

KUL initiativ !

Xerophyllum tenax skullle jag vilja veta hur man får att gro .. ?
Om jag nu ska så nåt så är det den bla biggrin.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-10-2006, 22:34)
är du inte nalta tidigt ute nu smile.gif

Tidigt ute????? wink.gif

Tänk om jag står där i januari med en beställningslista där det krävs att jag bränner ner kåken över fröna för de ska gro. Då blir det panik.....
Gåsis
Jag bor i hyreshus, sänd fröerna till mig blink.gif Det blir nog bra det här, det finns knappt något det brådskar med. Min frölista kommer när jag är klar, det brukar vara nov/dec. Jodå, jag hinner laugh.gif

/Åsa
Anki V
Äh, jag vet att jag är tidigt ute laugh.gif men på hösten "brukar" det vara lite låg aktivitet här på trädgårdsavdelningarna och det här var ett "litet" försök attfå igång diskusionerna.

Dessutom är det här att beställa frön allvarliga ting som kräver mycket eftertänksamhet och tid, man vill ju inte förivra sig laugh.gif laugh.gif

Kerstin: Det här är väl för enkelt? sleep.gif
Xerophyllum tenax (Beargrass)
Cold stratification or plant in the fall before winter snows. Well drained soils. Full sun. Requires lots of moisture.
/Anki
kerstin z5-6
tack -jag har testat tre år ... men i snöjven att de gror ... sad.gif
Den enda som fick upp dem här,en annan av lökarna" glömde dem i kylen .. i ett år ... när hon hittade dem var där bleka skott på 5 cm ... som dog direkt
Margith
Visst är vi lite tidigt ute, men Anki har rätt: att beställa fröer är allvarliga saker som kräver lång eftertanke biggrin.gif
Jag brukar inte heller vara klar förrän i nov-dec, men visst har jag börjat läsa Jelitto-katalogen laugh.gif
Så här ser min lista ut:
Limonium tataricum
Stachys byzantina 'Silky Fleece'
Sesleria heufleriana

Och igår kväll hittade jag den här:
Polygonum filiforme 'Variegatum' men fröpåsen kostar en bit över 100,- wink.gif
Är det månne nån som har erfarenhet av den?

I en annan tråd fick jag många roliga förslag på fler variegerade växter, så listan blir säkert längre laugh.gif
Gåsis
Jaha, jag sådde den förra året och inte ett nå grodde laugh.gif Men jag köpte reafröer från Patricks studio så det kanske var därför dom inte ville. Möjligen att jag glömde vattna en gång eller två med wacko.gif

Det är väl bara att klämma fram önskelistan då tongue.gif

Phyteuma nigra
Podophyllum haxandrum
Pyrola
Streptopus roseus (ville inte alls förra året, man får väl prova igen?)
Anemone multifida
Asclepias incarnata "Iceballet"

Nåt jag inte ska så är Baptisia australis. Nu har jag sått den två år och den gror men det är tji rackare att få den överleva när den kommer ut mad.gif Man kan köpa tongue.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margith @ 03-10-2006, 10:26)
Polygonum filiforme 'Variegatum' men fröpåsen kostar en bit över 100,- wink.gif
Är det månne nån som har erfarenhet av den?

I

Jag har prövat 2ggr men lyckades inte få något frö att gro, så då köpte jag en planta hos Rydlinge rolleyes.gif kan inte påstå att den är härdig.....inte hos mig i alla fall..... men jag ska pröva igen rolleyes.gif minst 3ggr innan jag ger upp biggrin.gif /Helen
Anki V
CITAT (Margith @ 03-10-2006, 10:26)
Stachys byzantina 'Silky Fleece'

Är det här en mindre "aggresiv" lammöra?

Äh, du vet vad jag menar.....laugh.gif laugh.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Så här såg mina anteckningar ut 21jan -05

Xerophyllum tenax-Björnlilja Frösådden den 2/1-04, började med att ha frösådden inne, sen i kylen, garaget, inne, ute hela sommaren och tog in senhösten -04. 3 frön började gro i jan-05, här på bilden ett av de små stråna efter omplantering. Nu är det bara att sköta om plantorna några år i väntan på blommningen smile.gif
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...106310141_x.jpg

Plantorna levde ung. till julen -05, dom växte inte mycket under tiden, ett fåtal strån till och ca. 4cm.... sen dog dom sad.gif knall och fall... har prövat fröså en gång till, men kastade krukan efter drygt 1 år och inget hade grott rolleyes.gif
Nu är jag inte sugen mer på att testa den rolleyes.gif nu kan man köpa färdiga plantor istället rolleyes.gif jag vet att det är osportsligt men det går fortare biggrin.gif laugh.gif /Helen
kerstin z5-6
ja det får bli en sån ...

Silkey -fleece är mindre lägre och därigenom bättre -dessutom känsligare för våt jord
Margith
Tack Helen och Åsa! Fixar inte ni polygonumen så har inte jag en chans biggrin.gif
En mindre till önskelistan tongue.gif

Anki, Silky Fleece ska bli 5-10 cm hög, vilket gör att jag tror att den kommer att passa bättre tillsammans med min Morden Sunrise laugh.gif Om den sen tar lika mycket plats i sidled har jag ingen aning om.
kerstin z5-6
Podophyllum hexandrum - rek GN som sänder färska o bra frö -de tar ofta en hel säsong på sig -men kan om man har tur gro direkt -blötlägg fröna o pröva varmt först
Gror de inte kyl 8v smile.gif
Anki V
Så många frön och så lite plats........

Jag hittade en riktig sötnos när jag "surfade runt" idag.

ANDROSACE villosa
For the rockgarden;
VI-VII, Z4, 5 cm;
white or pink, yellow throat

Är det någon som har några odlingserfarenheter av denna?

Jag har sett att Rupestris i Halmstad har en nära släkting, Androsace barbulata: Eller är det samma blink.gif ?

OBS! Detta är en bild från Alpinodlarna i Halmstad

/Anki
kerstin z5-6
Får du upp och klarar flera av dem i ett par v står jag på -snälla-vill ha listan smile.gif
Gör en bergvallmo på dem Anki smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2006, 10:55)
Får du upp och klarar flera av dem i ett par v står jag på -snälla-vill ha listan smile.gif

Jaha, då är det väl bara att chansa då. tongue.gif

Sanolikheten att de skulle ta en massa plats verkar vara väldigt liten så största hindret är ju därmed undanröjt laugh.gif laugh.gif laugh.gif

OM det skulle bli någor skulle det vara en ära att få skicka några små plantor norrut.

/Anki
kerstin z5-6
hedersplacering väntar smile.gif

Blommorna som har en ljus(gröngul) mittpunkt är före pollinering -de som är rosa i mitten har pollinerats - smile.gif om jag minns rätt ...
Lycka till!
Anki V
Ja, nu börjar det utkristalliseras en liten lista över kommande säsongs sådder. laugh.gif laugh.gif
Men karaktärslös som jag är så kommer jag säkert att låta mig frestas av andra snyggingar unsure.gif

DELPHINIUM Magic Fountains-Serie, Riddarsporre
DELPHINIUM New Millennium Serie, Riddarsporre
MECONOPSIS betonicifolia `Alba` Vit Bergvallmo (Måste testa om det bara var tur förra året)
PENSTEMON digitalis `Husker Red, svenskt namn = ?
PENSTEMON barbatus praecox nanus `Rondo` svenskt namn = ?
PENSTEMON serrulatus, svenskt namn = ?
ARABIS caucasica, Fagertrav
ERYNGIUM alpinum, Martorn
ANDROSACE villosa, svenskt namn = ?
LEWISIA cotyledon
ANEMONE tomentosa, Höstanemon
ASTILBE mix
CHELONE glabra (vit), Sköldpaddsört
MERTENSIA sibirica (pterocarpa) (För att jag gillar Mertensia asiatica så mycket)
Festuca glauca, Blåsvingel
Heuchera, Alunrot
Auberieta
Akleja (okänd)
Akleja ”Nora Barlow”
Akleja ”Lime Sorbet”
Myskmalva "Appleblossom"
Azurriddarsporre (För säkerhet skull. Kortlivad perenn står det men den var så himla snygg till rosorna)
Drakblomma
Blodnäva (från egna fröer)
Stockrosor

Vilken blandning va? Tror ni att jag har någon plan över hur mina rabatter ska se ut? biggrin.gif Det har jag inte, jag är lika oorganiserad som vanligt. Jag har enbart gått på vad jag tror är vackert wub.gif

Jag har räknat ut att jag har plats för 360 st 9x9 krukor om jag kör dubbla skift under lysrören för åtminstone 80 krukor (vad som får plats i kylskåpet). I fjol fuskade jag och satte två små plantor i varje kruka och det gick aldeles utmärkt.
Det blir en herrans massa plantor det.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
Gåsis
Dubbla skift, nu tror jag vi får gå ner på treskift. Vi delar laugh.gif

Clematis fremontii
Echiops spieces
Penstemon whippleanus
Phyteuma nigra
Podophyllum hexandrum
Streptopus roseus (ingen fara, den gror inte laugh.gif )
Pyrola asarifolia
Veratrum nigrum
Clintonia borealis
Cryptotaenia japonica
Dicentra canadensis
Geranium phaeum
Alchemilla
Allium
Acantholimon
Iliama rivularis
Ruellia humilis.

Mina fröer är ganska harmlösa, det är många som inte vill gro laugh.gif För mig wacko.gif Men jag är jättestolt över min enda bergsvallmo så det så tongue.gif

/Åsa
Anki V
Jättekul blir det här smile.gif .

Nu kan man ju få sorter som man inte ens hade en aning om att de fanns laugh.gif

Jag såg en del som jag skulle kunna tänka mig på din lista wub.gif .Jag måste bara kolla om jag kan ge dom den miljön som de vill ha.

Hoppas bara att det fanns något intressant för er på min lista också wink.gif

Sanningan att säga så har jag väl tagit i lite i överkant med farhågan/förhoppningen blink.gif att allt inte ska gro. Jag har lite frön från tremastare också.

/Anki
kerstin z5-6
ja jag säger då det -ni har verkligen blivit finsmakare biggrin.gif
Väldigt intressanta sorter allihopa -eftersom jag nästan inte ska så något alls i vår -så får jag följa era försök med spänning i stället smile.gif

Mertensia pterocarpa som liten ser ut såhär -sådde den för 5 år sedan -mycket god överlevnad -ser ut som en liten blå hosta när den kommer-om man skär av blommningen eftersom -blommar den hela säsongen maj till frost
Kompakt växtsätt -blir ca 30 cm hög o vid

Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-10-2006, 20:14)
ja jag säger då det -ni har verkligen blivit finsmakare  :D

Men så har vi gått i skola hos "Frösåddernas häxmästarinna". Du kan känna dig stolt över dina elever. Det är inga fegisar du fått fram. Dom tar munnen full så att säga. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki
Gåsis
Vadå miljö dom vill ha wacko.gif Här ska sås, sen kommer nästa problem till sommaren laugh.gif

Kerstin har kanske lärt oss lite för väl wub.gif Den som gapar över mycket.....blir mätt???? tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
De klarar sol , skugga , vått, torrt, surt , kalk osv .. universialväxt -en stomme i vilken rabatt som helst om man är ute efter något långblommande lågt

Mätt ? ...tja ..kunde täcka mej över 180 sorter när jag tittade igenom mina standardställen senast ..jag har sått i ung.10 år varje år blink.gif blink.gif
men i år ska jag inte hm hm

häxa ? Jag ?

Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-10-2006, 22:01)
Mätt ? ...tja ..kunde täcka mej över 180 sorter när jag tittade igenom mina standardställen senast ..jag har sått i ung.10 år varje år  :blink:  :blink:
men i år ska jag inte  hm hm

häxa ? Jag ?

Häxmästarinna = hederstitel

Om du inte ska så....... vänligen övervaka oss noviser (även om vissa av oss satt lyckats sätta ut 45 frösådda Bergsvalmo (förlåt Gåsis, jag kunde inte hålla mig laugh.gif laugh.gif ))

Kanske "Översteprästinna" var ett lämpligare attribut?

Ja. jag har hitttills inte ställt en enda fråga på forumet som inte Kerstin kunnat svara på, och mina frågor har inte varit få.

/Anki
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Eftersom jag ska åka bort i maj sad.gif .. så kommer det att bli svårt att sköta , men jag tror inte det är helt realistiskt att jag kommer att kunna avstå helt

Jag kommer att förja era sådder med spänning smile.gif
mulle
Näh, så ni håller på REDAN!!!!????? rolleyes.gif ohmy.gif biggrin.gif
Jag bökar ju fortfarande i årets rabatter och har inte ens hunnit tänka på frösådderna. Eller åtminstone inte mycket...
Men jag återkommer då det närmar sig jul!
Mulle
smajlizz
Vilka entusiaster ni är! Jag älskar växter men är värsta amatören jämfört med er ju! Tss..
kerstin z5-6
tsss själv - smile.gif smile.gif

tror jag inte på -du sår ettåringar eller hur ? De är de kinkigaste besvärligste växter jag vet -misslyckas ofta med dem -kan du så ettåringar blir du en 5 på att så perenner med tongue.gif
smajlizz
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2006, 21:57)
tsss själv - smile.gif smile.gif

tror jag inte på -du sår ettåringar eller hur ? De är de kinkigaste besvärligste växter jag vet -misslyckas ofta med dem -kan du så ettåringar blir du en 5 på att så perenner med tongue.gif

Ja det är väl det jag oftast har sått och brukar lyckas ganska så bra med, annars brukar det mesta jag försöker mig på drabbas av ohyra och annat.. I år sådde jag grönsaker i pallkrage och täckte med fiberduk och allt men blev invaderad av sniglar så jag vet inte vad jag gör för fel. Jag vill mycket men lyckas inte alltid så bra..
kerstin z5-6
Sniglar, löss och slagregn tillhör avdelningen naturkatastrofer och kan icke skyllas på odlaren ohmy.gif
smajlizz
Men nu är det inte bara det jag har haft utan det mesta som finns i ohyreväg.. kan väl inte säga att jag har dom bästa förutsättningarna precis med lerig jord och lite sol, dessutom träd som skymmer växtplatsen.

Lavendel och lammöra har i alla fall klarat sig väldigt bra, men japansk vallmo och lewisia försvann direkt.
Brukar köpa färdiga plantor ibland och pröva mig fram men jag vet inte riktigt vad som kan trivas bra på en sån plats. Något förslag på en växt som inte är alltför krävande?
kerstin z5-6
Inte bästa förutsättningar för torktåligt o solälskade kanske men ....
Växter som inte är krävande ska/behöver du inte alls inrikta dej på
snarare växter som tycker om miljön ?
Om du har lavendel ute i lerjord har du ett mycket milt o bra klimat
-jämfört med mej smile.gif

-lerjord är näringsrik men tung, allt trivs inte direkt i den -lewisia tex .. vill ha en rejäl grushög uppepåleran -och borrar sig själv ner i leran .japansk vallmo likaså -torrt om fötterna vintertid -Här är allt fruset = torrt -kanske har du våta vintrar? Glas skiva på Lewisia i så fall

Uppluckrad lera med stora mångder naturgödsel är lättare att arbeta med

Alla Woodlandväxter ! stormtrivs i läget

För skugga, finns massor med trevliga växter som älskar lera.
man får anpassa växterna efter jord , läge , samt rabatterna efter vad man vill odla -annars kämpar man emot naturen i motvind ...

smile.gif
smajlizz
Hm.. det är nog kanske det jag inte är så bra på, att anpassa platsen till växterna. Har inte tänkt så mycket på vad olika växter föredrar men jag börjar lära mig. Brukar oftast köpa nån växt jag tycker om och sätta ner den i jorden. Har försökt förbättra med köpjord och gödsel men det verkar inte bli så mycket bättre. I år har jag mest planterat i krukor, det är lite lättare.
Har inte så jättestor plats heller, bara en plätt i trädgården där jag planterar och i rabatterna.
Så för mig är det nog enklare att välja växter som trivs på platsen istället för att försöka anpassa efter växterna.

Jag bor förresten på västkusten så klimatet är ju milt och så, men också ganska blött och i min trädgård vet jag inte riktigt vad som skulle trivas.
kerstin z5-6
Massor smile.gif
iris sibirisk många färger
Rosor i soligaste läget
Hosta
Silverax
Heuchera -alunrot i många färger
Primula
Mertensia -fjärvor
Riddarsporrar
aconitum -klättrande och den vanliga stormhatten
Julros
Fotblad podophyllum hexandrum
Rodgersia bronsrodgersia
nävor
Grönlilja -Zigadenus elegans
Sockblomma
Tolvgudablomma
Sippor tex tovsippa
Brunnera macrophylla
Pulmonaria -lungört -massor av bladvariationer
Porslinsanemon -anemonopsis macrophylla -tål ej sol på bladen , ej torka
Clematis -alla sorter
Gentiana
Blågull-polemonium
Höstöga
verbascum-kungsljus
Digitalis
Trillium

Om du bygger upp med torvblock trivs Hortensia
Roddar , azalea, små barrväxter mfl surjordsväxter utmärkt i läget

men dessa har du kanske redan ? är ju bara ett litet urval, varav de flesta -(utom buskarna ) går bra att så själv

smile.gif
smajlizz
Det var många bra tips ju smile.gif Tack! Tror inte jag har nån av dom faktiskt, och flera har jag knappt ens hört talas om. Håller mig oftast till dom allra vanligaste. Sa ju att jag var amatör! Tss.. tongue.gif
kerstin z5-6
Lyllos -då har du massor med roligt att så smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2006, 14:48)
Eftersom jag ska åka bort i maj sad.gif .. så kommer det att bli svårt att sköta , men jag tror inte det är helt realistiskt att jag kommer att kunna avstå helt

Jag kommer att förja era sådder med spänning smile.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif läste igenom tråden nu...vadå åka bort sad.gif nej men det kan du ju inte göra då kommer ju allt jag ska kämpa med att dööööööööööööööö tongue.gif tongue.gif tongue.gif
men om jag börjar tidigt i tex jan så hinner det kanske synas om jag lyckas eller ej innan maj när du ska bort rolleyes.gif
kerstin z5-6
haha .. jodå -det räcker nog om du börjar senare med feb mars

-i början av maj är det ju dags för avhärdning nere hos er -och då är ju plantorna redan stora
Dessutom finns ju fler såkunniga här än jag smile.gif
malin72
rolleyes.gif jo det e klart hehe vet bara hur mycket du hjälpt mig mitt första halvår som medlem på odlas forum wub.gif
klart jag vet att andra hjälper mig vid kriser laugh.gif laugh.gif

jaha så redan i maj är det dags...kom ju igång så sent i år så det ska bli roligt att se vad som hinns med nästa år när det ska vara mera planerat smile.gif
Kajsa i Arvika
Hörni go vänner, jag har en del fröer till övers, nå'n som vill byta nå't nu? Gåsis har plockat en del och jag fått en del godis tillbaks. Hojta om nå'n är intresserad...

Centaurea nigra
Potentilla nepalensis Miss Wilmott
Campanula medium calycanthema
Physostegia virginiana Alba
Penstemon digitalis (Liknar Husker's red?)
Lychnis coronaria Alba
Acanthus hungaricus Architect 2 frön
Geum chiloense Two ladies
Alcea rosea Blackcurrant whirl
Campanula alliariifolia
Armeria
Aubretia
Dianthus barbatus Ruby moon
Campanula punctata rubrifolia
Coreopsis grandiflora
Oenothera pallida
Aquilegia caerulea Silver Queen
Penstemon whippleanus Chocolate drop
Alcea Maroon
Eupatorium maculatum Atropurpureum
Lychnis chalcedonica Alba
Gaillardia Burgundy red
Eryngium giganteum Miss Wilmot's ghost
Myosotis alpestris rosa
Cimicifuga simplex Darkleaved mix
Verbascum phoenicum Violetta
Heliopsis scabra

Har en del annat också, bl en del ett åringar.
Anki V
Å jag har "hemplockade" frön från Blå salvia och från vit Hässelklocka.

Fröna är från i fjol och jag sådde då av båda sorterna och hade då nära 100% groning.

Hur de är i år kan jag inte garantera men de har förvarats mörkt och torrt om än inte så svalt (de har legat i ett köksskåp).unsure.gif

PM:a vid intresse!

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon