Full version: Snabbväxande häck?
herbtrunk
Hejsan,

Jag är nybliven husägare med en stor ,lång tomt. Jag vill plantera en häck utmed vägen som passar till huset byggt 1915. Häcken kommer bli ca 100 meter lång.Jag har varit helt inställd på bondsyren men har nu fått höra på olika håll att de växer väldigt långsamt och att de lätt blir glesa och fula. Jag undrar därför om det finns några andra bra häckar som växer relativt fort, ( helst inte allt för dyra) jag vill helst ha en häck som blir mellan 1,5 till 2 m hög. Jag bor i växtzon 2 och har väldigt lerhaltig jord...

Tack på förhand
Zarah P
Häggmispel kanske?
Näcken
Ta bara inte något som växer för mycket, då stannar det inte. Inte poppel, när den väl rotat sig växer den 4 m / år !!! (Iallafall hos mina föräldrar)

Förslag på häckar, har dock ingen koll på priset och lite beror ju på hur huset ser ut, men är det en så stor tomt tycker jag det mesta passar beroende på vad som planteras innanför.

Liguster, vintergrön iallafall i skåne

Bok / Avendok, går att köpa som högre plater. Blir tät och smal, är det avenbok som har löven kvar på vinter?? Passar iallafall bra i gamla trädgårdar.

Spirea, finns olika sorter som även kan vara friväxande, tycker dock att en del iallafall luktar illa......

Thuja, vintergrön och fin fasad mot rabatter, finns som högre växter, lite 70-tal men det är vackert om det kompletteras med andra växter i närheten och perfekt insynsskydd.

Vinbärsbuskar, blir dock inte så höga, men goda

Kolla även på Hortogreen som har en avdelning med häckväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon