Full version: crinum powell
nette103
och hur sköter jag den. Har den något svenskt namn,
Åbo
Crinum x powellii heter kalljordskrinum på svenska.

Så här säger de i Odla med P1:

"Vackra, stora lökväxter, som är nära släkt med amaryllis (Hippeastrum). Lökarna är stora och förlängda med en ”hals”, där de gamla, döda bladen sitter kvar som tunna pappersark. De liljelika blommorna sitter i flockar på tjocka blomställningar. Blommorna är vita eller rosa. Blomställningarna bryter fram från ”halsen”. Bladen kan vissna ner helt och hållet, men en ny bladskrud kommer så småningom. Lökarna bör planteras i näringsrik, fuktighetshållande jord med spetsen ovanför jorden. Övervintras ljust och svalt (5–10°C). Ställ ut krukorna när risken för nattfrost är över. Skydd plantorna den första tiden mot solen som annars bränner bladen. Förökas genom att man tar vara på nya lökar som bildas runt moderlöken."

Odla med P1, Odlingstips 2005
Åbo
Här kan du se bilder på blomman:

Crinum powellii, Daves Garden
Alexander-VG-zon3
så härdig då ska jag ha en i trädgården
Åbo
I en bok av Ralf Efraimsson (Opp Amaryllis) om lökväxter i kruka står det att det finns en berömd rabatt med kalljordskrinum utanför Weibulls i (äsch nu minns jag inte var, kan kolla hemma ikväll, har för mig att det var i Skåne någonstans).

Boken är iofs från 1980-talet tror jag, så rabatten finns högst antagligen inte längre, men löken har åtminstone använts som en härdig växt i södra Sverige.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åbo @ 03-10-2006, 15:52)
I en bok av Ralf Efraimsson (Opp Amaryllis) om lökväxter i kruka står det att det finns en berömd rabatt med kalljordskrinum utanför Weibulls i (äsch nu minns jag inte var, kan kolla hemma ikväll, har för mig att det var i Skåne någonstans).

Boken är iofs från 1980-talet tror jag, så rabatten finns högst antagligen inte längre, men löken har åtminstone använts som en härdig växt i södra Sverige.

tackar igen då ska jag hitta ne sån å köpa
nette103
Tack för svar. Då ska den alltså planteras lite djupare än en amaryllis om jag förstått det hela rätt. Min lök satte jag i somras och den har fått en liten "bebis" på sidan om. Då kanske jag ska plantera om den nu då eller är det bättre att vänta till våren och låta den vila under vintern.
Åbo
Hmm, jag har för mig att krinumlökar skall störas så lite som möjligt. Om man vill att de skall blomma bör man inte plantera om dem varje år utan mer sällan. (Jag glömde tyvärr att kolla vad som stod i min bok igår.)

OBS att omplanteringen är jag lite osäker på hur det är med, men du kan åtminstone vänta till våren så får den sin vintervila nu.

Och sätt hellre löken lite högre upp, kanske till hälften av dess storlek i jord, så riskerar du inte att den ruttnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon