joa
Vi skall brja kompostera i kommunen och vi valde hemkompost istllet fr det bruna krlet.
Behver hjlp med att vlja kompost.
Ngra saker som jag tycker v viktiga.

- Skall g att tmma i botten via lucka el. liknande (vissa mste man ju vnda upp och ner p ohmy.gif )
- Skall vara enkel att rra om i.
- Det skall vara enkelt att fylla p frn
- Isolerad.
- Skadedjurssker.

Vet inte hur stor man br ha heller. Vi r tv i hushllet.

Mrken, modeller, inkpsstllen mottages tacksamt.
Speca grna fr och nackdelar med de modeller ni rekommenderar

//Jocke
joa
Ingen som har egen kompost?
ewa zon 3
Har just skaffat en ny kompost, lite snyggare i tr. Hade nytta av de hr lnkarna

Kompostcenter
Kompostbutiken

/Ewa
Slisan
Vi har en egen varmkompost. Jag har dremot ingen aning vad det r fr mrke. Jag vet att den ar svensktillverkad. Den r mrkgrn med ett svart lock. Den gr inte att ppna nertill vilket vi mrkte var en nackdel, men vi har bestmt oss fr att faktiskt kpa en kompost till s att man anvnder sig av en i taget. Jag tror att det kommer att bli riktigt hrlig och nringsrik jord. Vi slnger aldrig ggskal, skaldjursskal eller ben. Detta kan vi elda upp eftersom vi eldar med ved som uppvrmning. Och det tror jag r en frdel om man vill anvnda sig av kompostjorden. Vill bara tillgga att jag tycker att det r toppen med en riktig kompost och ju mer vi kan gra fr att minska vr avfallshantering desto bttre!
Mia, zon 3
Jag skulle ocks sikta p att skaffa tv komposter. Ofta behver komposten efterkompostera ett tag innan den r klar, och d kan man ju inte blanda i nytt material i den. Vi har en som jag inte r njd med - den r helt enkelt fr plastig. Tycker du ska fundera p om det inte r vrt pengarna att skaffa en rejl variant, med ordentlig isolering. Annars avtar komposteringen under vintern, och det luktar hemskt nr den kommer igng igen till vren. Efter ngra rs velande hit och dit har vi ftt bra fart p processerna, med isolering och ordentligt med strmaterial. Vi kan blanda ned allt organiskt - ggskal, ben, skaldjur... r det ngot som inte multnat helt efter efterkomposteringen r det ju bara att kasta tillbaka det i den aktiva komposten fr en vnda till. (Krftskal etc r snabbmultnade - p en vecka ser man knappt ett spr av dem i en varm kkskompost.) Sjlv sllar jag aldrig komposten, om jag inte ska ha den till mindre krukor. Jag gillar nr det blir lite mer grovstruktur i jorden, har s tung lerjord att det bara blir bttre av det.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon