joa
Vi skall börja kompostera i kommunen och vi valde hemkompost istället för det bruna kärlet.
Behöver hjälp med att välja kompost.
Några saker som jag tycker äv viktiga.

- Skall gå att tömma i botten via lucka el. liknande (vissa måste man ju vända upp och ner på ohmy.gif )
- Skall vara enkel att röra om i.
- Det skall vara enkelt att fylla på från
- Isolerad.
- Skadedjurssäker.

Vet inte hur stor man bör ha heller. Vi är två i hushållet.

Märken, modeller, inköpsställen mottages tacksamt.
Speca gärna för och nackdelar med de modeller ni rekommenderar

//Jocke
joa
Ingen som har egen kompost?
ewa zon 3
Har just skaffat en ny kompost, lite snyggare i trä. Hade nytta av de här länkarna

Kompostcenter
Kompostbutiken

/Ewa
Slisan
Vi har en egen varmkompost. Jag har däremot ingen aning vad det är för märke. Jag vet att den ar svensktillverkad. Den är mörkgrön med ett svart lock. Den går inte att öppna nertill vilket vi märkte var en nackdel, men vi har bestämt oss för att faktiskt köpa en kompost till så att man använder sig av en i taget. Jag tror att det kommer att bli riktigt härlig och näringsrik jord. Vi slänger aldrig äggskal, skaldjursskal eller ben. Detta kan vi elda upp eftersom vi eldar med ved som uppvärmning. Och det tror jag är en fördel om man vill använda sig av kompostjorden. Vill bara tillägga att jag tycker att det är toppen med en riktig kompost och ju mer vi kan göra för att minska vår avfallshantering desto bättre!
Mia, zon 3
Jag skulle också sikta på att skaffa två komposter. Ofta behöver komposten efterkompostera ett tag innan den är klar, och då kan man ju inte blanda i nytt material i den. Vi har en som jag inte är nöjd med - den är helt enkelt för plastig. Tycker du ska fundera på om det inte är värt pengarna att skaffa en rejäl variant, med ordentlig isolering. Annars avtar komposteringen under vintern, och det luktar hemskt när den kommer igång igen till våren. Efter några års velande hit och dit har vi fått bra fart på processerna, med isolering och ordentligt med strömaterial. Vi kan blanda ned allt organiskt - äggskal, ben, skaldjur... Är det något som inte multnat helt efter efterkomposteringen är det ju bara att kasta tillbaka det i den aktiva komposten för en vända till. (Kräftskal etc är snabbmultnade - på en vecka ser man knappt ett spår av dem i en varm kökskompost.) Själv sållar jag aldrig komposten, om jag inte ska ha den till mindre krukor. Jag gillar när det blir lite mer grovstruktur i jorden, har så tung lerjord att det bara blir bättre av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon