Full version: Kan enar omplanteras?
Sommartorparn
Min mor har frösådda enar i rabatterna och det ser helknasigt ut, så jag tycker hon ska flytta dom . MEN hon säger att man inte kan omplantera enar. Stämmer det verkligen? Dom är inte mer än 1/2 m höga än så länge.
KURT
Barrträd är oftas mera känsliga för omplantering än de flesta lövträd. Men sitter de i en rabatt, där det är lätt att gräva och de inte är mer än 1/2 m höga så tycker jag att det borde gå bra.
Sommartorparn
Vad tror du de vill ha för jord i gropen när de planteras ut i naturen (torr sluttning med granskog på pinnmo)?
Cilla
Ständig bevattning är det viktigaste, oavsett jord (om det inte är lerjord förstås). Vanlig jordförbättring, dvs trädgårdskompost. Om de flyttas nu och det ännu är varmt på stället skulle jag använda helt ogödslat jordförbättringsmaterial.

På pinnmo med gran kommer sedan enarna att behöva vattnas rejält de första åren, kanske tre. Efter flytten kan man skugga dem solig höst och vår med en gutesäck eller ett material som ger enen lite ljus men inte så mycket. Detta för att förhindra stor avdunstning.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 03-10-2006, 12:57) *
Ständig bevattning är det viktigaste, oavsett jord (om det inte är lerjord förstås). Vanlig jordförbättring, dvs trädgårdskompost. Om de flyttas nu och det ännu är varmt på stället skulle jag använda helt ogödslat jordförbättringsmaterial.

På pinnmo med gran kommer sedan enarna att behöva vattnas rejält de första åren, kanske tre. Efter flytten kan man skugga dem solig höst och vår med en gutesäck eller ett material som ger enen lite ljus men inte så mycket. Detta för att förhindra stor avdunstning.

Nu är en av enbuskarna flyttad. Det var svårt att göra gropar p.g.a stenar o trädrötter så jag är osäker på om dom borde ha gjorts större. Halvmeter i diameter o kanske 30-40 cm djupa blev dom dom. Blandade ut befintlig jord med mycket kompost.

Cilla, vad menar du med "ständig bevattning". Varje dag? Varje vecka? Och bör man börja vattnandet redan nu eller vänta till våren?
Gossen Ruda
Jag har flyttat enar utan problem. Man kan läsa mycket konstigt om enflytt, att man skall gräva runt dom ett år i förväg så att dom hinner bilda nya rötter, att man skall plantera dom i samma kompassriktining dom stod i mm. Jag bara grävde upp dom och flyttade. Beträffande jordförbättring så betvivlar jag starkt på att det behövs, enar växer även på karg mark. Risken att använda en massa kompost är att när den multnat bort sjunker marken. Det har drabbat mina Rhododendron som nu står i håligheter.
Anna NV Uppsala
Jag har också flyttat enar, både köpe-enar och enar som grott i rabatten eller gräsmattan. Det brukar gå bra.
En av enarna såg dock gulbrun ut våren efter flytten, jag trodde den gett upp. Och så vips var alla barren gröna igen! Fattar inte... trodde inte att barr kunde göra så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon