Full version: Kan enar omplanteras?
Sommartorparn
Min mor har frsdda enar i rabatterna och det ser helknasigt ut, s jag tycker hon ska flytta dom . MEN hon sger att man inte kan omplantera enar. Stmmer det verkligen? Dom r inte mer n 1/2 m hga n s lnge.
KURT
Barrtrd r oftas mera knsliga fr omplantering n de flesta lvtrd. Men sitter de i en rabatt, dr det r ltt att grva och de inte r mer n 1/2 m hga s tycker jag att det borde g bra.
Sommartorparn
Vad tror du de vill ha fr jord i gropen nr de planteras ut i naturen (torr sluttning med granskog p pinnmo)?
Cilla
Stndig bevattning r det viktigaste, oavsett jord (om det inte r lerjord frsts). Vanlig jordfrbttring, dvs trdgrdskompost. Om de flyttas nu och det nnu r varmt p stllet skulle jag anvnda helt ogdslat jordfrbttringsmaterial.

P pinnmo med gran kommer sedan enarna att behva vattnas rejlt de frsta ren, kanske tre. Efter flytten kan man skugga dem solig hst och vr med en gutesck eller ett material som ger enen lite ljus men inte s mycket. Detta fr att frhindra stor avdunstning.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 03-10-2006, 12:57) *
Stndig bevattning r det viktigaste, oavsett jord (om det inte r lerjord frsts). Vanlig jordfrbttring, dvs trdgrdskompost. Om de flyttas nu och det nnu r varmt p stllet skulle jag anvnda helt ogdslat jordfrbttringsmaterial.

P pinnmo med gran kommer sedan enarna att behva vattnas rejlt de frsta ren, kanske tre. Efter flytten kan man skugga dem solig hst och vr med en gutesck eller ett material som ger enen lite ljus men inte s mycket. Detta fr att frhindra stor avdunstning.

Nu r en av enbuskarna flyttad. Det var svrt att gra gropar p.g.a stenar o trdrtter s jag r osker p om dom borde ha gjorts strre. Halvmeter i diameter o kanske 30-40 cm djupa blev dom dom. Blandade ut befintlig jord med mycket kompost.

Cilla, vad menar du med "stndig bevattning". Varje dag? Varje vecka? Och br man brja vattnandet redan nu eller vnta till vren?
Gossen Ruda
Jag har flyttat enar utan problem. Man kan lsa mycket konstigt om enflytt, att man skall grva runt dom ett r i frvg s att dom hinner bilda nya rtter, att man skall plantera dom i samma kompassriktining dom stod i mm. Jag bara grvde upp dom och flyttade. Betrffande jordfrbttring s betvivlar jag starkt p att det behvs, enar vxer ven p karg mark. Risken att anvnda en massa kompost r att nr den multnat bort sjunker marken. Det har drabbat mina Rhododendron som nu str i hligheter.
Anna NV Uppsala
Jag har ocks flyttat enar, bde kpe-enar och enar som grott i rabatten eller grsmattan. Det brukar g bra.
En av enarna sg dock gulbrun ut vren efter flytten, jag trodde den gett upp. Och s vips var alla barren grna igen! Fattar inte... trodde inte att barr kunde gra s!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon