Full version: Canna Indica-frön
Storåtjejen
Tidigare har jag bara förökat min Canna genom rizomerna, men tänkte det kunde vara kul att testa med fröförökning.
Tar det lång tid för en sådan planta att blomma? Blir den som moderplantan eller kan nåt annat uppstå?

Någon som vet...??? unsure.gif
Ludvig Johansson
Jag har fått canna frö att gro genom att först nagga dem lite, skålla dem 2 ggr i ca 80C vatten och sedan låta de ligga i blöt i 2 dygn och sedan hållit fröna varmt ca 25-30C i några veckor. De grodde i mars, och plantorna blommade i augusti första gången. De påminde om moderplantan men på en av dem är vissa av bladen gulgrönrandiga, vilket mamma plantan inte hade.
Storåtjejen
Tack för svar, Ludvig. Kunde just tänka mig att de behövde lite "extrabehandling" så hårda och kompakta som de tycks vara. Tar kanske och gör ett försök. Alltid kul att så från egna frön, tycker jag. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon