Full version: Stickling av kaprifol
Österläge
I min mormors trädgård växer en kaprifol som ursprungligen kommer från min morfars barndomshem. När jag hälsade på klippte jag av några rankor och tog hem för att försöka få egna plantor. Jag har klippt av topparna och satt i egna krukor, samt lagt rankorna i en blomlåda med fuktig jord, tryckt ner båda ändarna samt mitten av rankan i jorden och hoppas att ett eller flera ställen får rötter.

Har någon erfarenheter av att rota kaprifolsticklingar? Tips, råd? Hur lång tid brukar det ta för dem att få rötter? När bör jag ta in dem från trädgården? Jag bor i Göteborg, zon 2.

Tacksam för all hjälp! wub.gif
mari_tres
Kaprifol är ganska lättrotad, om man låter den få lite tid på sig. Vi klippte av vår våren 05 och nu är halva komposten täckt av kaprifol som växer och frodas rolleyes.gif Provade även att sätta sticklingar (eftersom jag inte visste att den skulle trivas så bra på komposten), då jag grävde ner tre fjärdedelar av sticklingen och bara lämnade ett par blad ovanför jordytan, och det funkade också, men det tar som sagt lite tid innan det har blildats rötter så att den går att flytta.

Ska bara säga att mina stod ute hela vintern, jag tror inte att du behöver ta in dem från trädgården, jag skulle ha grävt ner krukorna istället någonstans.
Österläge
CITAT (mari_tres @ 03-10-2006, 17:59)
Kaprifol är ganska lättrotad, om man låter den få lite tid på sig. Vi klippte av vår våren 05 och nu är halva komposten täckt av kaprifol som växer och frodas rolleyes.gif Provade även att sätta sticklingar (eftersom jag inte visste att den skulle trivas så bra på komposten), då jag grävde ner tre fjärdedelar av sticklingen och bara lämnade ett par blad ovanför jordytan, och det funkade också, men det tar som sagt lite tid innan det har blildats rötter så att den går att flytta.

Ska bara säga att mina stod ute hela vintern, jag tror inte att du behöver ta in dem från trädgården, jag skulle ha grävt ner krukorna istället någonstans.

Ok, gäller att var tålmodig då... Men om de klarade sig i Sundsvall borde det ju gå i Göteborg oxå! Jag har 4 sticklingar, kanske tar in 2 o gräver ner 2, för säkerhets skulll... tongue.gif
KURT
Sticklingarna brukar klara sig bäst utomhus. Tar man sticklingar nu på hösten så och sätter i sandblandad jord så börjar de växa och få rötter till våren.
grycken
Jag köpte min första kaprifol i våras och den blommade med en enda blomma. Nu har det kommit röda bär. Kan man så dem eller är det sticklingar som gäller?
mari_tres
grycken: om du har en egen planta som du vill föröka är det nog enklast och säkrast med avläggare, såtillvida att du inte ska ge bort sticklingar som ska rota sig någon annan stans.
grycken
Lite krångligt med avläggare från kruka på balkongen. Går det inte att fröföröka kaprifol med de röda bären? Det vore roligt att försöka.
KURT
CITAT (grycken @ 05-10-2006, 07:21)
Lite krångligt med avläggare från kruka på balkongen. Går det inte att fröföröka kaprifol med de röda bären? Det vore roligt att försöka.

Det går naturligtvis också att fröföröka kaprifol. Bären är nog avsedda för fåglar. Ta bort fruktköttet och plantera dem i kruka nu i höst, så får de en köldperiod och bör gro till våren.
ingrid fuxwall
CITAT (mari_tres @ 04-10-2006, 21:32)
grycken: om du har en egen planta som du vill föröka är det nog enklast och säkrast med avläggare, såtillvida att du inte ska ge bort sticklingar som ska rota sig någon annan stans.

Om man tänker ta avläggare ska man rispa i stammen då eller räcker det med att lägga ner en ranka och lägga en sten över? Så gjorde jag i våras men har än inte sett efter om det blev något eller om stenen är borta.

ingrid
KURT
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-10-2006, 08:59)
CITAT (mari_tres @ 04-10-2006, 21:32)

Om man tänker ta avläggare ska man rispa i stammen då eller räcker det med att lägga ner en ranka och lägga en sten över? Så gjorde jag i våras men har än inte sett efter om det blev något eller om stenen är borta.

ingrid

Är det i övrigt bra förhållanden, d v s att grenen ligger under jord och är i bra kontakt med fuktig jord, så behöver man inte rispa grenen.
Österläge
Tack för alla svar! Låter dem nog stå kvar ute då, hoppas det inte blir alltför kallt i vinter... Vore ju kul att testa att fröföröka oxå! Får be mormor skicka några bär... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon