Orcus
Undrar vad man gör när man fått till en stor sådan växt, den har riktigt trädliknande stam första decimetern ovanför jorden och rötterna är inte att leka med, går det att övervintra denna växt så den fortsätter växa nästa sommar?

Den har fullt med röda bollar på sig som jag gissar är frökapslar? hur gör jag för att kunna plantera dessa frön så de blir stora växter nästa sommar?

sökte men hittade inga bra svar.
Maggan H
Hej Orcus!

Jag sår nya plantor varje vår, de växer snabbt. Har aldrig provat att övervintra den pga av platsbrist, tror inte den blir så vacker ändå nästa år. Men har du plats kan du ju prova och rapportera! tongue.gif Fröna är mycket giftiga, vänta och plocka dom tills de blir torra, lägg på torr plats. Kapslarna är stickiga så jag brukar ha en sax att bända upp dom med om de öppnar sig helt.
Orcus
CITAT (Margareta Hansson @ 03-10-2006, 16:36)
Hej Orcus!

Jag sår nya plantor varje vår, de växer snabbt. Har aldrig provat att övervintra den pga av platsbrist, tror inte den blir så vacker ändå nästa år. Men har du plats kan du ju prova och rapportera! tongue.gif Fröna är mycket giftiga, vänta och plocka dom tills de blir torra, lägg på torr plats. Kapslarna är stickiga så jag brukar ha en sax att bända upp dom med om de öppnar sig helt.

hej, tack för svar smile.gif

får se ifall vi hittar någon bra plats åt den då smile.gif

ska jag plocka ut fröna ur de röda taggbollarna nu eller ska jag låta de ligga kvar där i tills jag ska plantera?
Hur ska de isåfall ligga de här fröna? soligt och varmt eller mörkt och svalt?
Maggan H
De röda bollarna ska helst sitta kvar tills de är bruna och torra, det går ganska snabbt när det väl börjar. Sen klipper jag av hela kolven på en bricka, där får de ligga tills de är riktigt torra. Gärna mörkt och svalt, åtminstone bör de inte ligga i solen. Observera att de är giftiga och de som ramlat av kastar jag, om jag inte behöver fler frö. Bör heller inte komposteras om man inte ska ha komposten själv.
Anki V
Finns det chans att det kan mogna några frön av ricin här uppe i Sundsvall eller är det bara något som sker söderut?

Jag går förbi en "offentlig" plantering vaje dag och spanar ivrigt efter mogna fröbollar.... men de ser väldigt röda, fräsch och omogna ut ännu.

Inte för att jag själv är så intresserad av ricin men det kanske finns andra som vill ha "gratisfrön". Synd att låta något förfaras! laugh.gif laugh.gif

/Anki
Orcus
CITAT (Anki V @ 03-10-2006, 22:43)
Finns det chans att det kan mogna några frön av ricin här uppe i Sundsvall eller är det bara något som sker söderut?

Jag går förbi en "offentlig" plantering vaje dag och spanar ivrigt efter mogna fröbollar.... men de ser väldigt röda, fräsch och omogna ut ännu.

Inte för att jag själv är så intresserad av ricin men det kanske finns andra som vill ha "gratisfrön". Synd att låta något förfaras! laugh.gif laugh.gif

/Anki

Jag bor i Bollnäs och här har några av bollarna blivit bruna så det ska nog funka i Sundsvall också bara du hittar en solig plats för dem smile.gif

Är det bollarna som är giftiga eller är det fröna inuti som är giftiga?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon