Hejsan,
Barkympade lite olika äpplesorter på rönnbärsträd (rotskott) för ca en månad sedan. Ymparna var tagna från mitt äppleträd i febr och har legat och vilat i fuktigt hushållspapper + öppen plastpåse i kylen tills rönnen "savade".
Alla (ca 20 st) ymparna ser lika dana ut som när jag gjorde det, dvs de är fortfarande ytterst mycket i vila. Det finns ju knoppar med de är pyttesmå.
Hur lång tid tar det innan de börjar växa - man är ju så nyfiken så man kan dö! Har det lyckats eller är det kanske redan kört?
hälsningar
lala
Katarina H
28-05-2003, 10:12
Hej!
Mina äppelympar och plommonympar som jag gjorde ungefär samtidigt har börjat visa sig med blad nu. Vet ej hur det fungerar på rönn, dock.
Hälsar Katarina
Ett tips!
Jag fick ett tips från ett "ympproffs", -sätt en plastpåse runt ympen
och tejpa ihop den runt grenen. Det skyddar mot uttorkning samt
skapar lite drivhuseffekt som skyndar på utvecklingen.
Lycka till!
Så länge ympen lever finns det hopp, dvs innan den är uttorkad och barken är lite skrynklig. När ymparna sätter igång varierar starkt. Att skapa ett drivhus och att vattna ymparna brukar också hjälpa. Trädet "vill" läka ihop, men kanske inte hinner innan ympen torkar.
Jag ympade också äpple på rotskott från rönn och de jag satte i topparna kom först, de andra några dagar senare och har även nu långsammare utveckling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.