Full version: Åldersfixering
Alba
När jag läser tidningar brukar jag undra över varför det ofta står ålder på personer.
För det mesta spelar åldern ingen roll i det aktuella reportaget.

Vad tycker du wacko.gif wink.gif
Magdis
Jag tycker det är ganska intressant att veta ålder på folk som man läser om i och för sig. Och jag tror definitivt inte att åldersfixering är nåt typiskt svenskt.
Gossen Ruda
När det gäller misstänkta lagbrytare är det ett ganska fiffigt sätt att hålla reda på dom olika personerna utan att skriva ut namnen, vilket kan vara straffbart. Vi har vant oss vid 33-åringen och 45-åringen m.fl.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2006, 20:55)
När det gäller misstänkta lagbrytare är det ett ganska fiffigt sätt att hålla reda på dom olika personerna utan att skriva ut namnen, vilket kan vara straffbart. Vi har vant oss vid 33-åringen och 45-åringen m.fl.

Ja, eftersom det faktiskt finns en viss tidningsmoral att inte namnge icke fällda brottslingar,
så är det inte i våra grandländer.
Tezzla
Jag tror inte det är typiskt svenskt att skriva ut ålder på folk, det sker nog överallt i "västerlandet".

Jag har också undrat över att åldern alltid måste uppges. Ibland förstår jag inte syftet. T.ex. såna här "frågor på stan"- reportage. En reporter går ut på stan och frågar om människor tycker att busstrafiken fungerar bra. Bertil, 67 svarar och Niklas, 18... blink.gif Vad fyller åldern för funktion i såna frågor egentligen?
pejori
det har väl inte med åldersfixering att göra tror jag. huh.gif
det är väl mera så, att man får reda på vad andra i sin egen åldersgrupp tycker... smile.gif
JAG är mer intresserade vad 50 åringar svarar i en viss fråga, än vad en 20 åring gör smile.gif smile.gif
Tezzla
CITAT (pejori @ 06-11-2006, 10:52)
JAG är mer intresserade vad 50 åringar svarar i en viss fråga, än vad en 20 åring gör smile.gif smile.gif

Varför? huh.gif
kristerh
Åldersfixering är typiskt svenskt, i andra länder är det andra fixeringar som gäller, i finland tex är det titlar som gäller
Tezzla
CITAT (kristerh @ 06-11-2006, 11:04)
Åldersfixering är typiskt svenskt, i andra länder är det andra fixeringar som gäller, i finland tex är det titlar som gäller

Du möter samma "åldersfixering" i t.ex. både Tyskland och England. Så att det är typiskt svenskt håller jag inte med om.
kristerh
CITAT (Tezzla @ 06-11-2006, 11:09)
Du möter samma "åldersfixering" i t.ex. både Tyskland och England. Så att det är typiskt svenskt håller jag inte med om.

ok, har inte så mycket erfarenhet av de länderna,
drog en egen slutsats wink.gif
Pirum
Norge är om möjligt "ännu värre" än Sverige när det gäller att skriva ut ålder i tidningar, osv. Fast, Norge är ju rätt likt Sverige på många andra sätt så det är väl inget superbra exempel smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon