Full version: Rolig bild
Inga från Närke
Undrar vad som växer hos grannen om fantasin flödar lite rolleyes.gif biggrin.gif

Det är ju en bläcksvamp men ändå smile.gif
Gossen Ruda
Nja, snarare en liksvamp. Phallus impudicus eller om man översätter, den oblyga snoppen. rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2006, 21:52)
Phallus impudicus eller om man översätter, den oblyga snoppen. rolleyes.gif

Haha! Heter den verkligen det? laugh.gif Varför växer det inga såna i min trädgård? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Den finns bara upp till mellansverige men är vanligast i söder. Noteras kan att foten på omogna exemplar är ätbar, läs mer på länken.

Liksvamp
Berith
Kallas ju också för stinksvamp, och det är inte alls svårt att förstå om man stoppar näsan intill. huh.gif

Fin bild. smile.gif
Leia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-10-2006, 21:56)
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2006, 21:52)
Phallus impudicus eller om man översätter, den oblyga snoppen.  :rolleyes:

Haha! Heter den verkligen det? laugh.gif Varför växer det inga såna i min trädgård? rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
*rodnar klädsamt*
Maria i Helsingborg
Den ser ut som om den ylade laugh.gif
Reserv
CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-10-2006, 10:11)
Den ser ut som om den ylade laugh.gif

Näe, den sjunger ser du väl rolleyes.gif ....Jag kommer ikväll under balkongen..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maria i Helsingborg
Magdis
CITAT (Reserv @ 04-10-2006, 10:32)
CITAT (Maria i Helsingborg @ 04-10-2006, 10:11)
Den ser ut som om den ylade  :lol:

Näe, den sjunger ser du väl rolleyes.gif ....Jag kommer ikväll under balkongen..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Iiiiiiiiihhh vad snuskigt! ohmy.gif wub.gif laugh.gif
netaave
Det där är en bläcksvamp, kallas också stolt fjällskivling, den ser i inget skede ut som bilden på den s.k. liksvampen.
Har hela gräsmattan full på baksidan och det är en mycket god svamp. Måste dock ta den innan den blir för stor. När man bryter den så kommer liksom ett bläck på äldre ex.
Gillan
CITAT (netaave @ 04-10-2006, 15:12)
Det där är en bläcksvamp, den ser i inget skede ut som bilden på den s.k. liksvampen.
Har hela gräsmattan full på baksidan och det är en mycket god svamp. Måste dock ta den innan den blir för stor. När man bryter den så kommer liksom ett bläck på äldre ex.

Vill bara förtydliga din information lite netaave. Den får absolut inte intagas i samband med nån form av alkohol!! Utöver det, är det en läckerhet smile.gif

Edit: glömde ju säga att jag inte tycker det ser ut som en bläcksvamp, men så har jag inte sett nån sån på flera år heller sleep.gif
Månskensbonden
Oj oj, lite missuppfattnigar här ser jag.

Nej, det är inte en bläcksvamp på bilden, utan som redan påpekats mycket riktigt en stinksvamp.

Och Fjällig Bläcksvamp kallas inte alls får Stolt Fjällskivling. Stolt Fjällskivling är en helt egen svamp, och föga lik en fjällig bläcksvamp, eftersom den är oerhört mycket större och med 'utslagen' hatt och fjällig fot. Bläcksvampen har en vit ihålig fot som är lätt att bryta. Fjällskivlingens är mycket seg och trådig.

Och att inte dricka alkohol ihop med bläcksvamp gäller bara Grå Bläcksvamp, och inte Fjällig Bläcksvamp. Grå Bläcksvamp innehåller ett antabus-liknande ämne, som framkallar svårt illamående om man dricker det minsta alkohol i samband med förtäringen. Fjällig bläcksvamp innehåller mig veterligt inte detta ämne.

smile.gif "Man skall aldrig ta några 'risker' i svampskogen"
Gillan
CITAT (Månskensbonden @ 04-10-2006, 15:54)
Oj oj, lite missuppfattnigar här ser jag.

Nej, det är inte en bläcksvamp på bilden, utan som redan påpekats mycket riktigt en stinksvamp.

Och Fjällig Bläcksvamp kallas inte alls får Stolt Fjällskivling. Stolt Fjällskivling är en helt egen svamp, och föga lik en fjällig bläcksvamp, eftersom den är oerhört mycket större och med 'utslagen' hatt och fjällig fot. Bläcksvampen har en vit ihålig fot som är lätt att bryta. Fjällskivlingens är mycket seg och trådig.

Och att inte dricka alkohol ihop med bläcksvamp gäller bara Grå Bläcksvamp, och inte Fjällig Bläcksvamp. Grå Bläcksvamp innehåller ett antabus-liknande ämne, som framkallar svårt illamående om man dricker det minsta alkohol i samband med förtäringen. Fjällig bläcksvamp innehåller mig veterligt inte detta ämne.

smile.gif "Man skall aldrig ta några 'risker' i svampskogen"

Tack för informationen " månen" smile.gif . Jag har suttit här och letat som en tok, eftersom jag inte fick någonting att stämma wink.gif . Jag har nämligen fått lära mig att även den fjälliga bläcksvampen var farlig i samband med alkohol. Men naturligtvis har jag inte hittat nåt sånt på nätet. Och självklart är inte stolt fjällskivling detsamma som Fjällig bläcksvamp! Det vet väl alla sleep.gif laugh.gif laugh.gif

Förlåt netaave, för missledande info wub.gif
birgitek
Läcker!
Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon