CITAT (Månskensbonden @ 04-10-2006, 15:54)
Oj oj, lite missuppfattnigar här ser jag.
Nej, det är inte en bläcksvamp på bilden, utan som redan påpekats mycket riktigt en stinksvamp.
Och Fjällig Bläcksvamp kallas inte alls får Stolt Fjällskivling. Stolt Fjällskivling är en helt egen svamp, och föga lik en fjällig bläcksvamp, eftersom den är oerhört mycket större och med 'utslagen' hatt och fjällig fot. Bläcksvampen har en vit ihålig fot som är lätt att bryta. Fjällskivlingens är mycket seg och trådig.
Och att inte dricka alkohol ihop med bläcksvamp gäller bara Grå Bläcksvamp, och inte Fjällig Bläcksvamp. Grå Bläcksvamp innehåller ett antabus-liknande ämne, som framkallar svårt illamående om man dricker det minsta alkohol i samband med förtäringen. Fjällig bläcksvamp innehåller mig veterligt inte detta ämne.
"Man skall aldrig ta några 'risker' i svampskogen"Tack för informationen " månen"

. Jag har suttit här och letat som en tok, eftersom jag inte fick någonting att stämma

. Jag har nämligen fått lära mig att även den fjälliga bläcksvampen var farlig i samband med alkohol. Men naturligtvis har jag inte hittat nåt sånt på nätet. Och självklart är inte stolt fjällskivling detsamma som Fjällig bläcksvamp! Det vet väl alla
Förlåt netaave, för missledande info