Vi var på besök i Nederländerna i somras och i min kompis grannes trädgård såg vi en enkel och rolig/trevlig gran/barrträd. Den är väldigt gles.
Nu letar vi efter ett namn på denna gran och hoppas få det här. Sedan hoppas vi på att denna kan leva i vårt klimat eftersom vi vil ha denna i vår trädgård.
Jag tycker det ser ut som en brödgran, Araucaria araucana. Den kan bara odlas i de varmaste delarna av Sverige, har jag läst. Du skriver inte var du bor, så hoppas du bor i zon 1 då.
cartmanx
04-10-2006, 08:39
Tack det ser ut som det var den jag letade efter. Jag bor i Trollhättan men jag vet inte vilken zon jag tillhör. Jag får gå och fråga på plantskolan.
Tack Johan
KURT
04-10-2006, 09:53
CITAT (cartmanx @ 04-10-2006, 09:39)
Tack det ser ut som det var den jag letade efter. Jag bor i Trollhättan men jag vet inte vilken zon jag tillhör. Jag får gå och fråga på plantskolan.
Tack Johan
Du är nog på gränsen mellan zon II & III. Men en lokal plantskola kanske vet om det finns brödgranar planterade i närheten och om de har överlevt.
cartmanx
04-10-2006, 19:37
Läste detta "Odlas på nordliga breddgrader t.ex utmed Norges västkust." Då borde det funka hemma hos mig , men de kan bli 40meter höga, hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.