Viola o. Alba
Hej. Hittar en massa olika svampar på tomten.. men inga som är gula. Undrar om man skulle kunna odla kantareller? Eller hur kommer de till ute i naturen egentligen? Konstiga rötter som heter typ müsli... kan man gräva upp (och ner) dessa tussar och hålla tummarna? Eller finns det något vettigare att göra med dessa tummar? blink.gif

hej.
ingrid fuxwall
Man kan gräva upp de där rottrådarna och odla kantareller men bäst är om man har lämpliga förhållanden för svampen på tomten, har jag hört.

ingrid
zine
Längst ner på denna artikel i aftonbladet står det lite om att odla svamp. Har dessutom för mig att man kunde köpa jord som redan var preparerad med mycel någonstans men jag kommer tyvärr inte ihåg var...
Viola o. Alba
Tack för era svar och länken. MYCEL var det ja nu är jag med. Då gäller det bara att få tag i det också, vattna, ha tålamod... säkert måste man också glömma bort att man grävt ner dem. Sedan kanske man kan göra sig en kantarellmacka med betoning på en. Men det är värt ett försök. Och det med preppad jord lät ju jättebra - googlar direkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon