Viola o. Alba
Tänker sätta upp ett plank med glipor mellan plankorna. Där skall murgröna (och någon väldoftande vit klätterhistoria - kom gärna med förslag) få klättra. Planket kommer at ha en söder och en norrsida. Kommer några grenar alls vilja vara på norrsidan eller kommer den sidan bli alldeles kal?

Klättrar murgröna själv på tryckimpregnerat?

Ps. Vet någon hur högt man får göra ett plank om man inte har lov och inte vill hamna i finkan?

Tack på förhand. Och just det - förslag på komplement till murgrönan typ skogstomt runtomkring.

Förresten så läste jag om att murgröna växer långsamt. Hur långsamt då? Kanske vi skall ta något annat? Å då kom jag på att det inte behöver vara vintergrönt alls, men gärna täcka bra på sommaren (om vi nu tänker göra uteduschen som planerat wub.gif )

Nu har jag inga fler frågor.
Hej!
Karrolina
Du har många frågor! smile.gif Ska försöka svara på det jag "kan"..

Murgröna klättrar själv. Och jag tror att det är ganska väldigt långsamt.

Hur högt man får göra ett plank utan bygglov beror på i vilken kommun man bor. I Uppsala där jag bor är det bara 1,1 m som är tillåtet. Fast å andra sidan är det ju lätt att ta ner om det bara är en liten sträcka det gäller... Kolla på kommunens hemsida. Där brukar det finnas info om bygglov.

Andra tips på klätterväxter är tex klättervildvin. Hos oss( i zon 3-4) växer det väldigt fort och har en vacker höstfärg. Det fungerar bra att plantera på norrsidan också.

Klätterrosen New Dawn växer fort och är vacker och ljust,ljust rosavit. Om den doftar minns jag inte men den blommar juli-sept.

smile.gif
Gurkan
Det finns många olika sorters murgröna, dom som växer sakta och dom som växer lite snabbare. Kolla och fråga hos olika plantskolor där du bor.

Vad det gäller plank så är det som Karrolina säger lite upp till din kommun att bestämma vad som är ok och inte ... men om du snackar med dina grannar och dom tycker att dina planer är OK så behöver du inte bry dig. Kommunen har ingen hemlig "staketpolis" ute med kameror o måttband.

Tycker inte att man ska uppmuntra kommunal byråkrati i onödan, dina grannars synpunkter är viktigare än kommunens tjänstemäns.

Har du inga grannar nära så behöver du inte bry dig om höjden på planket ... eller om du vill göra en spaljé istället kanske ??

Tillägg :
Kaprifoler funkar bra i skuggigt läge och är otroligt vackra.
cato
Klätterhortensian växer gärna på skuggsidan och den klättrar själv utan hjälp.

Hälsningar
Cato
Viola o. Alba
Hej och tack så hjärtligt för era svar. 1,1 meter... det var inte katigt. Undra om det är en fördel eller nackdel att berätta för grannarna att det ev kommer att vara en utedusch bakom planket rolleyes.gif ...eller om det nu blir en gles spaljé wub.gif

Vildvin - är det den som håller på att förvandlas till rödasterött nu? Kan man knipsa av lite hos grannen eller måste man gräva upp skott? Deras är jättevacker.

Drömmen är ju rosor, men det verkar svårt, lyxigt och tidskrävande. inte för att jag vet vad jag har fått de förutfattade meningara ifrån, men det känns som de behöver mycken tid och omsorg. Just nu skulle de små knopparna få fostra sig själva medans jag byter blöjor, spelar fotboll och ger gungan "mera fart". Men skall skriva upp New Dawn tills jag är rosmogen.

Skall kolla vad en klätterhortensia är. Bolliga blommor och runda, mellangröna blad?

vill genast sättta igång med kultiverandet, men det kanske är bäst att se till att få upp plankorna först. tack för svar.
Karrolina
Hej igen!

Ja vildvinet börjar bli knallrött nu. Vackert! Jag har upplevt vildvinet som väldigt lättförökat. I somras beskar vi vårt och la resterna på komposten. Nu är komposten överväxt av vacker vildvin! Så det rotade sig själv. Så det verkar ju enkelt. Annars kan du säkert få gräva upp lite hos grannen. Dom förökar sig med avläggare också så grannen kanske har mer än dom vill ha? Fast om det är gammalt är det svårt att flytta för rötterna är kraftiga.

Jo. Och så var det det här med murgrönan. Det klarar sig bara i lägre zoner. Är det bara z1-2 kanske? Men jag vet ju inte var du bor.. Jag kan inte ha murgröna hos mig iallafall.

Och så rosorna. Alla sorter är inte svåra! Inte New Dawn och det finns många andra som ska vara lätta. Jag planterade min i somras så den har ju inte hunnit så långt. Men min mamma har en jättevacker och dom ger den inte så mycket uppmärksamhet. Ett tips för rosor som jag sett men inte provat själv är 10 l vatten med 1 dl kalksalpeter en gång i april och en gång i juni. Det ska visst räcka med den gödslingen enligt AoT.

Jag har förresten gjort precis som gurkan föreslår dig: Satt en 2 meter hög spaljé mot gatan. Målat med falurödfärg och planterat klätterväxter. Det kommer vara hyfsat igenväxt redan till nästa säsong. Och då behöver man inte bekymra sig om bygglovet och inte heller lika mycket om ifall växterna trivs på norrsidan eftersom det blir mera genomsläppligt. Fast ska du ha klätterhortensia måste spaljén vara väldigt stabil. Dom väger en del med tiden!

Lycka till! smile.gif
jegi
New Dawn doftar.
Beträffande Murgröna så är den inte så känslig som man tror. Vill man vara på den säkra sidan tar man den baltiska varianten.
Den trivs alldeles utmärkt här i zon 4. F ö har jag också vanlig murgröna, storbladig och varigerad. Den sistnämnda fryser dock tillbaka en del, men de övriga klarar sig bra.
Viola o. Alba
spaljé låter som det kloka valet. och i det sällskapet vill man ju frottéra sig. börjar med vildvinet. men skall spika hårt ifall man blir sugen på klätterhortensian. tack. murgrönan förpassas till en annan vägg. zon II här, men det var ju inte så känsligt.

har en bok som heter doftträdgården av Lisa Winnerlid som är min favoritläsning, om och om igen. Där i finns allehanda dofter och har nu även adderat new Dawn som egen notis. Tack för tips.

återstår bara att ringa ByggareBob, så är det väl spaljén strax klar!?

tack.
Kajsa

Denna murgrönan står mot en norrvägg, grannens garage, han målade sin grund, det grå för två år sedan och jag klippte ner murgrönan i botten för att han skulle måla, och det du ser där på väggen var uppe på en säsong. Murgrönan suger sig in i väggen och lämnar spår, har en också på huset och den måste hållas efter så den inte går in vid fönster och skadar, jag tycker den växer fort, bor i zon 3-4 jag klipper in mina varje år, murgrönan skulle inte ha något problem att klä in hela huset om den fick, har haft mina två 25 år och dom har aldrig frusit ner. Men som sagt man ska tänka till två ggr hur man planterar en murgröna, på ett hus måste den hållas efter.
Sommartorparn
Fast enl. min erfarenhet är murgrönan väldigt seg i starten. Planterade för fem år sedan några snodda rankor intill en nordvägg och först nu har den satt igång att växa uppför väggen. Täcker ca 1/2 kvadratmeter. Kan erkännas att platsen är mycket torr och att jag inte har pysslat med den. Tror i alla fall att den behöver uppnå en viss rotmassa innan den sätter fart.
Viola o. Alba
vilken fin murgröna sara. är det blanka blad... eller har du viftat med dammvippan tongue.gif heter sorten något eller är det en typ "vanlig" murgöna. präktiga ormbunkar också. blir så inspirerad... trädgården håller på att arta sig med ännu så länge småsmåsmå växter, men en vacker dag... så kanske något är högre än en smurf (ni vet den blå typen som är tre äpplen hög) rolleyes.gif

murgrönor vill väl ha lite fuktigt i backen. de man har inomhus gilar ju inte att torra krukor, så kusinerna som står ute borde väl inte vara så olika? skall vi hoppas på en regning sommar nästa år så det växer hos dig sommartorparn biggrin.gif
Kajsa
Vet ej namnet på murgrönan fick den för så där 25 år sedan av en bekant från Sthlm som hade den på sin villa. Bladen är alltid blanka. Jag har en lätt och sandig jord och har aldrig vattningsförbud så jag vattnar mycket på sommaren, mest för alla rosor ska må bra, sedan får väl våra murgrönor vatten dom med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon