Anita S
På jobbet, en förskola, höll ett barn en mask i handen och det såg ut som den "bajsade" ut en liten bäbismask. Bäbisen rörde på sig. Är det så det går till eller lägger maskar ägg??
Anita S
KURT
Daggmaskar lägger ägg, överhuvudtaget är levade födda ungar ovanligt bland mindre djur. Jag tror snarare att det vara någon parasit som ni såg.
Sagosessa
Jag har bestämt för mig att de lägger ägg. Men jag har inga vetenskapliga belägg för det.
Minns bara att min fälthandbok "Vad man finner i skog och mark" visar bilder på maskägg.
Gossen Ruda
Jopp, dom lägger ägg. Daggmaskar är hermafroditer så varje parning är dubbel. Gördeln som finns på varje mask producerar slem till en kapsel där äggen och spermierna blandas. Maskarna ligger under parningen med nos mot svans, en säker 69:a, så att hanorganen möter honorganen. Jag har dock inte lyckats snoka upp om det är äggen eller spermierna som har sin utförsgång vid gördeln. Jag såg en bild där det verkade som om det var spermierna som kom ut vid gördeln. Slemkapseln stelnar så småningom och ramlar av och äggen utvecklas till små maskar.

Så glöm masken Max som snörde av sin ända till en lekkamrat för att sen bli förälskad i henne(?). Var det inte Lill Lindfors som sjöng?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon