Vi har en stor poppel mitt i gräsmattan. Den har några rötter som ligger synliga i marken. För att bättre kunna klippa gräset funderar vi på att täcka rötterna med jord och så gräs, men är detta skadligt för trädet?
kerstin z5-6
04-10-2006, 08:26
nej , men det kommer att resultera i ännu fler rötter -snart kommer även rotskott som kan bilda nya träd -de måste man hålla efter , som man inte vill ha en poppelskog ...
Poppelrötter går ofta så där ytligt, särskilt de rotdelar som är utan finrötter. Risken med poppelskott som slår upp finns alltid som Kerstin skriver, men sällan slår de upp så länge moderträden är vid liv och hålls obeskurna. Om man fyller med mycket jord är risken större.
Jag skulle ha provat. Men bästa jordmånen för gräsmatta är nog en starkt sandblandad jord. Och sedan gäller att klippa gräsmattan förstås om skotten poppar upp.
Tack för svaren!
Då ska jag prova detta och se hur det blir. Några rotskott har vi inte haft problem med än så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.