Full version: Madeiras Stolthet.
fifi
Jag har frösått Echium candicans i våras och den har vuxit under sommaren i en stor kruka till en vacker ca 0,5 m hög växt. Den har inte blommat i sommar, trots att sommaren varit ovanligt varm, men jag antar att den som många andra frösådda perenner inte blommar första året.

Nu har vi haft minusgrader flera gånger och till och med snö i två omgångar. Men Madeiras Stolthet står där ännu vacker i sin kruka helt opåverkad av kylan och snön.

Vad ska jag nu göra med den?

Ska den göra Änglatrumpeten sällskap i garaget, (ca +8-10 grader), över vintern eller ska jag chansa och låta den stå kvar ute?
mulle
Chansa inte!!!!! Madeiras endemiska blåeld är ju så fin att jag kollade härdigheten med personal på Funchals botaniska då jag var där och de avrådde från att utsätta plantan för hård köld.
Grattis till att du lyckades få fröna att gro - det gjorde inte jag...

Om jag minns rätt beter växten sig som vår egen blåeld, d.v.s. den är tvåårig och blommar nästa sommar. Glöm inte att ta mera frön då!

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon