Full version: Extrabelysning?
gustav1977
Hej! Jag odlar Chilis inomhus i fönster som inte är så soligt. Jag har bara 36W lysrör som extrabelysning och funderar på att köpa mer till nästa säsong.

Jag funderar på Lågenergilampa på 125/200W eller en HPS på 250/400W. Vad tror ni? Hur mkt låter en HPS? Är ljusskenet helt vansinnigt störigt att ha inomhus?

/gustav
Eva i Västerås
Lysrör har räckt bra för plantuppdragning. Vet inte hur det går om man ska odla hela vintern. Kom ihåg att hålla dem nära plantorna.
Lågenergilampor på 125W, finns det och hur ser de ut? Trodde det var lysrörslampor. Såna har jag bara sett up till 20W. De är trevliga om man ska ha dem i rum där man bor, eftersom de går att ha i en vanlig armatur.
HPS? - är det natriumlampor, så blir du nog vansinnig på det ljuset. Det skulle i alla fall jag bli.
gustav1977
Hej!

Här är en länk där de säljer starka LE-lampor:

http://www.swedish-growsystems.se/main.html

kolla butik -> belysning

/gustav
Natrix
HPS är bra, det finns även de med ganska låg effekt som 70W. Jag skulle nog hellre satsa på MH-lampor. Även om jag förstår att du inte skall använda de främst för att driva plantor under så gör den låga intensiteten i det blå spektrat att den tillväxt som dock sker är ganska dålig. Om man ökar på mängden blått ljus (som man har i MH-lampor) får man mera kompakt tillväxt och inte så rangliga plantor.
En modern HPS låter inte speciellt mycket, särskilt inte om man har en elektronisk drossel.
Gurkan
Min HPS låter inget speciellt, inte mer än en gammal lysrörsarmatur iaf ... wink.gif Den är på 400W och har inbyggd transformatorenhet, ca 6-7 år gammal.

Ljuset är ganska obehagligt och inget jag skulle vilja ha i vardagsrummet, som en gatlampa ungefär (dom är också HPS'er fast med annat spektrum). Jag planerar på att byta HPS'en mot lysrör för plantuppdragningen.

HID(HPS och MH)-ljus är mest till nytta när man har större plantor, lysrören funkar bra när man kan ha dem nära plantorna. Stora plantor trivs inte lika bra under lysrör eftersom ljuet inte tränger ner så långt.

Som Natrix säger är MH ännu ett snäpp bättre än HPS'en ... men dyra och lite svåra att få tag på.

Så här har jag mina lysrörsarmaturer.

Så här hade jag HPS'en monterad.
Natrix
Eftersom du skall ha växterna nära ett fönster och du då kommer att få en del blått ljus på det viset är kanske det tillräckligt. En HPS ger något mera lumen/watt och om du köper rätt ballast så kan du köra både SPS eller MH i den.
Om ljuset är störande kan du ju även försöka skärma av lite. Dock kan det vara svårt. En vän tll mig körde en 400W HPS i sin lägenhet som tilläggsbelysning till sina kaktusar och blev tvungen att sluta med detta då grannarna under honom klagade! :-)
åsgård
Jag kör med två armaturer 70W halogen /metall. Kan då byta lampa när jag vill eftersom armaturen driver bägge typer.
gustav1977
tack för svaren!

Har inte varit inne här på ett tag. Sitter mest å funderar på vad det ska bli för chilisorter till nästa år! Det är ju inte så långt kvar.. eller;)

Just nu har jag några små Carribean Red Habanero som håller på att bli riktigt mogna å fina nu, trots små krukor och knapert med ljus/extrabelysning. De är riktigt tåliga dessa chinense chilis även om de inte har bråttom!

/gsutav
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon