gustav1977
04-10-2006, 10:53
Tjena igen!
Såg att det finns P-jord och U-jord från Hasselfors som verkar ha rätt mkt näring från början! Vad tror ni om att använda denna jord, slipper man tillföra extranäring då? Det vore ju smidigt!
Jag är nybörjare så jag har inte hört talas om P- och U-jord tidigare!
/gustav
Men frågan är om man verkligen kan gödsla en fruktbärande växt endast en gång? När den växer så behöver den kväve och när den sedan blommar och sätter frukt så behöver den mera fosfor. Kväveinnehållet är säkert bra i den här jorden och den har säkert mycket bättre struktur än "vanlig" planteringsjord. Men man kanske ändå måste komplettera med gödning vid fruktsättningen.
gustav1977
04-10-2006, 12:07
Hej!
Tack för svaret!
Misstänkte nästan det. Har du nåt förslag på näring med högt P-K innehåll till fruktsättningsfasen?
/gustav
chilihead
05-10-2006, 16:58
tja!
jag har användt mig av både u & p-jord till mina chilis. jag tycker inte att dom är lika imponerande som prislappen. p-jorden är aningen för frän tycker jag och kanske lämpar sig bättre när plantan är lite större, och bäst resultat har jag fått med u-jorden. u-jorden innehåller dessutom något som kallas "nuggets", så man spar lite pengar, då man slipper dra i liknande själv.
vill du gödsla så lite som möjligt, så kan det benmjöl vara värt att ta med i jordblandningen (långtidsverkande)! jag underhållsgödslar med hönsgödsel.
Chilihead : Vad är "nuggets" för nåt ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.