Jag tänkte ta en sista slutspurt i höstreorna och köpa pioner till en nyanlagd rabatt.
De kommer huvudsakligen att gå i vitt.
Nu funderar jag på kompisar till pionerna - blommande perenner eller bladmarktäckare.
Nävor är jag kanske i första hand inne på just nu, men jag har svårt att bestämma mig.
Har någon av er någon extra lyckad kombination i en pionrabatt?
Mulle
Allium-pioner-nepeta. Enkelt och vackert! Har även pionrabatter där jag blandat rosa pioner, blå näva och dubbel tovsippa. Och så växer det några pioner i rabatterna där det finns blandade perenner, tex brudslöja, åter igen allium, krypflox, aklejor och ängsanemon.
Maria i Helsingborg
04-10-2006, 12:10
Jag har klippt ut en bild som jag sparat i min trädgårdspärm - pioner och krolliljor, min drömkombination!
I stil med dessa, om man tänker sig dem samplanterade:
Festiva Och
mörk/svart krollilja
Den mörka krollliljan är underbar, jag har dräglat över den ett tag nu och ska försöka få tag på lök till våren. Jag har en rabatt med vit blodnäva där den skulle också passa perfekt...
Och nepeta är inte heller något dumt förslag. Det finns en rikblommande sort i senaste AoT som jag blev lite sugen på.
Mest funderar jag över hur rabatten ser ut i augusti när det andra har blommat över...
Är det förresten någon som har kombinerat pioner och prydnadsgräs?
Mulle
kerstin z5-6
04-10-2006, 16:46
Trebladsspira Gillenia trifoliata ,är en lyckad kompis -ta till avstånd bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.