netaave
Ska fixa eget bankkort till 13-åringen och var in som snabbast och fick pappren på banken. Hon sa något om att har vi gemensam vårdnad ska vi skriva på båda två.
Då undrar jag, vem är fullmaktsgivare och vem är fullmaktshavare?

Först ska jag skriva fullmaktsgivare, sen vilken bank, sen fullmaktshavare och till slut den underårige.
Pengar ska gå från mitt konto till dotterns, då tror jag, men är långt ifrån säker på att jag är fullmaktsgivaren.
Dottern måste ju vara den underårige.
Hannele
CITAT (netaave @ 04-10-2006, 15:07)
Ska fixa eget bankkort till 13-åringen och var in som snabbast och fick pappren på banken. Hon sa något om att har vi gemensam vårdnad ska vi skriva på båda två.

Jobbigt, fast pojken redan hade konto på samma bank, så fick vi alla tre gå till banken;
barnet, mamma & pappa, bara för att öppna ett konto... wacko.gif
Maken kunde ha stannat hemma, om han hade skrivit fullmakt åt mej.
Reserv
Förstår egentligen inte det här med fullmakten alls unsure.gif Ska du öppna ett konto med kort åt din 13 åring så är det juh bara för dig att skriva på papper om att si och så mycket ska överföras från ditt konto. Det enda som skulle behövas fullmakt för är om du vill kunna ta ut barnets pengar själv, och då måste både du och maken skriva på så ingen lurar barnet på pengar. Men om du nu enbart ska öppna ett kortkonto åt barnet så är det bara att ordna kortet och överföringen från ditt konto. Inget krångel med fullmakter alls. rolleyes.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 04-10-2006, 17:26)
Förstår egentligen inte det här med fullmakten alls unsure.gif Ska du öppna ett konto med kort åt din 13 åring så är det juh bara för dig att skriva på papper om att si och så mycket ska överföras från ditt konto. Det enda som skulle behövas fullmakt för är om du vill kunna ta ut barnets pengar själv, och då måste både du och maken skriva på så ingen lurar barnet på pengar. Men om du nu enbart ska öppna ett kortkonto åt barnet så är det bara att ordna kortet och överföringen från ditt konto. Inget krångel med fullmakter alls. rolleyes.gif

Det trodde jag också men det var inte så lätt utan jag fick med dom papper jag beskriver hem. Det är på föreningssparbanken.
Gåsis
Min tjej har ett kort som är underställt mitt och som därför inte kostar något. Dom överföringar jag vill göra till henne gör jag via internetbanken. Det var inget meck med underskrifter och annat. Jag och hennes pappa bor inte ens ihop men har gemensam vårdnad. Båda kan sätta in pengar på hennes konto utan att den andra godkänner det, men ingen av oss kan ta ut pengar därifrån. Gå in på banken igen och fråga om det här är det bästa dom kan erbjuda. Jag har samma bank som du.
netaave
CITAT (Gåsis @ 04-10-2006, 21:25)
Min tjej har ett kort som är underställt mitt och som därför inte kostar något. Dom överföringar jag vill göra till henne gör jag via internetbanken. Det var inget meck med underskrifter och annat. Jag och hennes pappa bor inte ens ihop men har gemensam vårdnad. Båda kan sätta in pengar på hennes konto utan att den andra godkänner det, men ingen av oss kan ta ut pengar därifrån. Gå in på banken igen och fråga om det här är det bästa dom kan erbjuda. Jag har samma bank som du.

Jo men här får hon själv tillgång till både telefon och internetbank, samt kan hon fylla sin mobil.
Dom har en ungdomserbjudande nu, det är det vi fått.
Kom precis på att hon behöver ju leg nu också!
Rapchic
om man är under 18 behöves väl inte det???
mamman/pappan intygar väl och dom visar leg???
(jag tycker det var nått sånt för mig)
hade ingen id förren jag skulle utomlands i åttan och jag hade haft ett konto lääänge då
askar
Våra barn har haft kort och då behövdes målsmans underskrift
Ser på fsb.se att blanketten ser ut som den jag fyllde i för yngsta barnet. smile.gif
Inte ska bägge vårdnadshavares underskrift behövas.
Vårdnadshavare lämnar ju bara sitt tillstånd till att minderårig får handha kort,
öppna e-sparkonto, fylla på mobil osv
Så här står på fsb sida
"Så här skaffar du ungdomserbjudandet:
Kom in till oss på banken så hjälper vi dig.
Ta med den ifyllda fullmakten med en målsman om du är under 18 år.
Fullmakten skriver du ut via länken i högermarginalen"

Blanketten kan skrivas ut här.
Bettson
Fullmaktsgivare är du eftersom du är vårdnadshavare.

Fullmaktshavare och den underårige är en och samma person i detta fall.

Ibland kan man ju som förälder överlåta fullmakten åt någon annan än barnet och då behövs den tredje kolumnen fullmaktshavare.
netaave
CITAT (Bettson @ 05-10-2006, 09:11)
Fullmaktsgivare är du eftersom du är vårdnadshavare.

Fullmaktshavare och den underårige är en och samma person i detta fall.

Ibland kan man ju som förälder överlåta fullmakten åt någon annan än barnet och då behövs den tredje kolumnen fullmaktshavare.

Tack wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon