Taxus x media 'Hilli'- Hybrididegran är en sort som sätter FÄRRE bär, men är inte helt bärlös. Den är framförädlad just av den anledningen. Att påstå att den inte sätter några bär är att ta i. Men visst förstår jag din frustration om du har fått besked om att den inte får några bär, eftersom det inte riktigt är sant.
Men i övrigt är jag helt på Hanneles linje. Förgiftningsfall där barn ätigt växter eller bär är mycket ovanliga och det är sällan motiverat att vara orolig. Då är cykelhjälm och trafiksäkerhet viktigare saker att bekymra sig om. Läs gärna på giftinformationscentralens hemsida.
http://www.giftinformationscentralen.se/Själva fruktköttet i idegransbär är i sig inte giftigt och smakar till och med ganska sött och gott. Det är fröet i bären som är giftigt. Dock är det omgivet av ett mycket segt slem som gör att, om det är helt, passerar hela mag-tarmkanalen utan att göra någon skada. Dessutom ska det till ganska mycket bär för att det ska bli allvarligt och det gäller de flesta växter som anses vara lite eller måttligt giftiga. De flesta smakar förfärligt (tro mig, jag har provat en hel del) och spottas ut av barn med normalt smaksinne.