Karrolina
Hej!

Idag impulsköpte jag en ullungrönn dodong, en gulbarkig hägg och en Malus professor Stenger! wub.gif

Jag vet inte så mycket om dom eftersom det inte var ett planerat köp. Är det nån som har några särskilda krav? Jag bor i zon 3-4 med lerjord.

Jag vet att rönnar inte brukar vara kräsna med jorden. Gäller det även ullungrönnen? Och är det någon som vet hur bred den blir? jag har sett höjden 10 m med det vore ju bra att veta bredd också.

Dom andra två vet jag inget om...

Och så reatipset!!! Blomsterlandet i Uppsala har nu halva priset på alla perenner, buskar och träd! Fanns massor med fint, inte alls urplockat ännu!
thomaswahlqvist
Rea på plantskolan.
Lyckos dig, här i Kalmar och Öland reas ingenting.
Man har istället valt en annan metod.
Behålla växterna och sedan sälja med rotsnurr och undernärda växter.
Riktigt skabbiga buskar och träd säljs till hutlöst höga priser.
Tur då att jag har möjlighet att handla i Skåne, där kan dom sin branch och håller ett bra sortiment.
zine
Man kanske skulle åka till Uppsala. rolleyes.gif Har tyvärr redan beställt Bornholmsfikon och frilandshibiskus från ett annat ställe men man hittar väl alltid nåt skoj... wink.gif
Cilla
Härliga träd Karrolina! Alla tre är ganska anspråkslösa.

Gulbarkiga häggen, Prunus maackii, finns i minst två olika sorter. 'Amber Beauty' lär ha intensivare färg på barken och lite smalare krona än 'Honey'. Sluthöjden på 'beautyn' är ca 10 meter med smal krona medan 'Honey' kan bli 15 meter hög med en krona på ca 8 meters bredd.
Behöver mycket vatten första åren för att ta sig bra. Lerjord är inte optimalt men det borde den klara. Plantera på kulle och se till att vattna ordentligt i vår och sommar.
Själv skulle jag absolut stamma upp den efter en eller två växtsäsonger på platsen, och placera den så at du kan njuta av stammens härliga färg på vintern då den syns som bäst.

Ullungrönnen blir ett ganska högt träd, 10-12 meter och ca 7-9 meter brett. Kan också stammas upp när den stått ett par växtsäsonger på plats och etablerat sig, så att du får upp kronan och kan gå eller se under trädet. Den är nästan lika anspråkslös som andra rönnar och tål vind och torka mycket bra. Fast första växtsäsongerna vill också den ha vatten förstås.
Snälla att ge blom tidigt brukar de vara, efter bara ett par år i backen om man inte kvävegödslar så mycket brukar de kunna ge ordentliga blomklasar och lika härliga klasar rönnbär. Har man köpt E-planta är höstfärgen illröd och skrikorange, och de kan bli kraftigt röda också utan E-märkning.

Prydnadsäpplet är nog Malus Professor SPRenger du menar, det är ett litet 4 meter högt och brett träd med ganska veka grenar. Mycket fina gula körsbärsliknande frukter som sitter rätt länge på hösten. Jag tycker de är goda, men så gillar jag sura karameller också. Blomknopparna på våren får du inte missa - röda... Innan blommorna slår ut i vitt alltså. Stamma upp det om ett elelr två år du vill kunna gå eller se under kronan men låt det annars burra till sig precis som det själv vill så får du enorm blomrikedom och fruktsättning (beskär man blir det mindre av den varan). Kolla olika burrvarianter här http://images.google.se/images?sourceid=na...ger&sa=N&tab=wi

Generellt när du nu höstplanterar:

Jobba lite med rötterna innan du sätter ned i växtbäddarna som du grävt. Är det fullt av finrötter i krukan, skär upp rotklumpen nedifrån och upp med 2 snitt i kors så att det bildas 4 rotdelar som du spretar ut. Tryck in jord mellan delarna innan du sätter ned.
Är det grova rötter, dvs 3-4 mm tjocka, klipp in dem. Vid snitten bildas finrötter som trädet tar upp näring med, och med inklipp växer rötterna utåt och inte fortsatt runtirunt som annars.

Gräv brett i din lerjord, minst 1 meter diameter, helst lite vidare. Det behöver bara vara 50 eller 60 cm djupt ett par-tre krukbredder strax under krukklumpen. Lägg ned den uppgrävda jorden i samma ordning som när du lade ned den och blanda nederst endast med sten eller grus om du blandar alls. Sedan mellanjorden och överst den jord som låg där, ev utblandad med trädgårdskompost eller löv. Lägg kogödsel översta 20 cm. Den kodynga man köper på påse nu är ofta rätt gammal och innehåller inte så mycket kväve.

Plantera på kulle, dvs fyll växtbädden och ställ krukklumpen så att den hamnar 15-20 cm ovanför befintlig marknivå och så att du måste skotta upp på krukklumpen som på en kulle. På så sätt kan jorden under trädet sammanpackas som den alltid gör - utan att trädet hamnar i en blöt svacka om ett och två år.

Stöd rotetableringen genom stödpåle och sätt ett har- och rådjursskydd på stammen.
Karrolina
Hej, hej!

Ja, jag blev väldigt glatt överraskad av rean!

Cilla! Tack för svar!
Den gulbarkiga häggen har inget särskilt namn. Det står bara Prunus Maackii och att den ska bli 4-5 meter hög. Men då stämmer inte det då? Den ska alltså bli betydligt högre? Sånt är ju bra att veta för placeringens skull. Och stamma upp den hade jag tänkt. Jag vill kunna sitta och fika undet mina träd.

Jag hade tur med Ullungrönnen! Det är en E-planta och den har underbar höstfärg redan nu! wub.gif Kostade bara 250:- och är ca 3,5 m hög nu. Det tyckte jag var otroligt..

Ja och det var såklart Malus Sprenger..! Kan jag plantera den ca 3,5 meter från husväggen eller blir det för trångt?

Och tack för planteringsråden! Så har jag inte planterat något tidigare utan jag har följt råd jag fått på plantskolan. För träd 60-80 cm djupt och lika brett och så blanda befintlig jord och köpejord. Det är fruktträd jag planterat i våras. Ska jag plantera om dom? Jag måste nog ändå flytta på två eftersom jag satt dom för tätt.

smile.gif
zine
CITAT (Karrolina @ 05-10-2006, 09:40)
Jag hade tur med Ullungrönnen! Det är en E-planta och den har underbar höstfärg redan nu!  :wub:  Kostade bara 250:- och är ca 3,5 m hög nu. Det tyckte jag var otroligt..

Det var otroligt billigt... Måste dit!! ohmy.gif
Karrolina
Zine!

Om du snabbar dig kan du säkert hitta massor av bra saker! Enligt annonsbladet börjar rean imorgon men dom tjuvstartade i tisdags. Det har nog inte gått åt mycket under dom här dagarna eftersom ingen vet om att det ät rea. (Om man inte får lite insidertips dvs.. smile.gif )
Cilla
CITAT (Karrolina @ 05-10-2006, 09:40)
Cilla! Tack för svar!
Den gulbarkiga häggen har inget särskilt namn. Det står bara Prunus Maackii och att den ska bli 4-5 meter hög. Men då stämmer inte det då? Den ska alltså bli betydligt högre?

Ja och det var såklart Malus Sprenger..! Kan jag plantera den ca 3,5 meter från husväggen eller blir det för trångt?

Och tack för planteringsråden! Så har jag inte planterat något tidigare utan jag har följt råd jag fått på plantskolan. För träd 60-80 cm djupt och lika brett och så blanda befintlig jord och köpejord. Det är fruktträd jag planterat i våras. Ska jag plantera om dom? Jag måste nog ändå flytta på två eftersom jag satt dom för tätt.

Hej Karrolina,

De gulbarkiga häggar jag känner till blir från 8-15 meter höga, men när jag tänker efter har jag sett sådana som ser fullvuxna ut vid 5-6 meter. Å andra sidan har de inte planterats så länge i mina trakter så det är relativt unga träd ändå... Det är nog bra att kolla upp ett par gånger till. Plantbutiken borde kunna svaa på vilken sort de har, det finns många Prunus Maackii.

Kanske lite trångt kan det bli med herr Malus Sprenger 3,5 meter ifrån huset om du också vill gå mellan träd och hus. Eller så fungerar det eftersom det alltid är mörkare mot en byggnad och trädet därför inte kommer att växa lika glatt ditåt. Det kan gå, särskilt om du efter något år börjar stamma upp så att du kan gå mellan hus och träd. Så här flerstammigt vill de egentligen växa, och man får räkna med att kronan också vill vara bred, 5 eller 6 meter.

Jag kan inte avgöra om du behöver plantera om de vårplanterade träden, man måste se jorden och se hur träden står och hur de växt. Men om du planterar om kan du naturligtvis göra det bättre för dem.

Det är obegripligt att alla handlares råd om plantering av träd är så usla. Som jag sagt tidigare, kanske gör jag en undersökning och skriver om saken.

För övrigt är det svårt att placera träd i sin egen trädgård, och att ha satt för tätt är du verkligen inte ensam om. Jag har satt alldeles för tätt hemma hos mig också, men jag räknar inte med att alla träd ska bli fullvuxna.

Någonstans på min sajt om plantering har jag en teckning som visar bredden på vanliga äppelträd.
Karrolina
Tack igen Cilla! wub.gif
zine
Var där idag, det blev 2 Bornholmsfikon, 1 minikiwi och 1 Frilandshibiskus... Det var ju ruskigt bra priser smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon