Full version: Skott av fläder
Katarina H
Hej!

Har fläder osm jag satte förra året och som jag nu beskurit. Går det att sätta det bortklippta i vatten eller dylikt (jord?9 och få dem att ta sig? Hur gör jag och vad är bäst? Vore toppen att ta tillvara dem och plantera dem i höst. Eller är jag helt ute och cyklar?
KURT
Sätt i sandblandad jord (3 delar jord + 1 del sand). Ev med plast över för att förhindra uttorkning.

Boken växtförökning (finns på biblioteket också) ger tips om hur man tar sticklingar under olika delar av året.

http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-0-058132-1.shtml
Kerstin i Malmö
Jag tog en stickling från en fläder i fjor sommras och bara stack ner den i lite jord. Det är nu en liten buskig sak 10 - 15 cm. Behöver inte fjäskas för alls!

Kerstin
Katrina
Jag skar av några grenar som jag använde som buskstöd....de slog rot direkt! smile.gif

Lätt som en plätt - stick en pinne i jorden och den rotar sig. Så borde det vara med alla växter biggrin.gif
Cilla
CITAT
Så borde det vara med alla växter

Mmm, fast tänk hur täta skogarna skulle blir och hur mycket ogräsrens vi skulle få utföra efter att pinnar fallit ned i jorden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon