Full version: Skott av flder
Katarina H
Hej!

Har flder osm jag satte frra ret och som jag nu beskurit. Gr det att stta det bortklippta i vatten eller dylikt (jord?9 och f dem att ta sig? Hur gr jag och vad r bst? Vore toppen att ta tillvara dem och plantera dem i hst. Eller r jag helt ute och cyklar?
KURT
Stt i sandblandad jord (3 delar jord + 1 del sand). Ev med plast ver fr att frhindra uttorkning.

Boken vxtfrkning (finns p biblioteket ocks) ger tips om hur man tar sticklingar under olika delar av ret.

http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-0-058132-1.shtml
Kerstin i Malm
Jag tog en stickling frn en flder i fjor sommras och bara stack ner den i lite jord. Det r nu en liten buskig sak 10 - 15 cm. Behver inte fjskas fr alls!

Kerstin
Katrina
Jag skar av ngra grenar som jag anvnde som buskstd....de slog rot direkt! smile.gif

Ltt som en pltt - stick en pinne i jorden och den rotar sig. S borde det vara med alla vxter biggrin.gif
Cilla
CITAT
S borde det vara med alla vxter

Mmm, fast tnk hur tta skogarna skulle blir och hur mycket ogrsrens vi skulle f utfra efter att pinnar fallit ned i jorden...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon