Full version: Blå bergvallmo
Leolejon
Har just vunnit en kruka med en planta "blå bergvallmo" på trädgårdsföreningens lotteri.
Läste här att den vill ha sur jord för att trivas. Hur får jag till det?
Lady Hamilton
Ett sätt kan vara att blanda i kalkfri "påstorv" i jorden.
Jag har gjort en lång djup rabatt som jag satt torvblock i som avskiljare mellan jord/surjord. Och på surjords sidan fyllde jag upp med kalkfri torv (åtskilliga påsar laugh.gif )
Helen i Piteå Zon 5
Jag har flera plantor av blå bergvallmo och jag har alla mina i vanlig trädgårdsjord, ngt. fuktig men väldränerat.... alla är stora och blommar rikligt rolleyes.gif /Helen
Lady Hamilton
ohmy.gif Så du menar att jag har gjort allt arbete förgäves! laugh.gif Skämt o sido, det måste bero på vad du har för jord eller hur? unsure.gif Och tror du inte att "zonen" du bor i hjälper till lite grand?
För jag har också läst att Blå bergvallmo växer bäst i "sur" jord
Leolejon
Tac för tipsen. Jag köper nog kalkfri påstorv och blandar i jorden för säkerhets skull. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Nää .. det där är ett stort missförstånd -Bergvallmo är INTE en surjordsväxt -risken med för mycket torv(Lite går och är bra -den får inte torka ut)
är att den får rotröta vid ihållande höstregn o ruttnar
Lagom torv , trädgårdsjord och fa kodynga -de är jättehungriga saker -mer dynga på våren alltså -så lever de i 100 år laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

som en flock exotiska fåglar i juni smile.gif
Lady Hamilton
wacko.gif Då har jag alltså blandat ihop begreppen............ursäkta mig wub.gif Har utgått från bl.a denna text
"Växtplatsen kan vara solig eller halvskuggig. Blå bergvallmo vill ha en fuktighetshållande, näringsrik och kalkfri jord. Det är dock viktigt att jorden är väldränerad så att det inte blir stående fukt under vinterhalvåret. "

Jag har dragit likhets tecken mellan sur jord o kalkfri jord........... sleep.gif
kerstin z5-6
och ofta är det ju samma sak, men inte nödvändigtvis, .. de blir väl inte överdrivet glada av -eller kräver kalk precis , men vanlig bra påsjord , utspädd med kodynga o torv -funkar utmärkt
Min äldsta-betonicifolia står i tung gammal åkerjord-lera .. den är 12 år i år smile.gif

men det där är lika vanligt som att man "Ska nypa bort första årets knoppar " blink.gif smile.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-10-2006, 21:28)
"Ska nypa bort första årets knoppar " blink.gif  :)

Skulle aldrig falla mig in hur många "experter" som än hävdar detta. ohmy.gif ohmy.gif

Vill mina blomma så ska de få göra det laugh.gif och jag tänker till och med låta några gå i frö.

/Anki
kerstin z5-6
Hur många haver hon planterat ? var det 27 smile.gif ?
Anki V
Jag tror det blev 43 som planterades (det var i alla fall över 40)ut och alla lever fortfarande! laugh.gif laugh.gif

Av de som grodde var det 8-10 st. småplantor som dukade under av vattendroppar på prematurstadiet, resten visade en enorm vitalitet. Några ( ett 15-tal) blev jag tvungen att skänka bort och de har gått lite olika öden till mötes.

Jag har 4 stycken här i stan och resten i stugan....
Maken till lättodlad växt har jag då aldrig tidigare stött på laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 05-10-2006, 21:49)
.....Maken till lättodlad växt har jag då aldrig tidigare stött på laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki............

Om inte mina "5 bebisar" överlever så ställer jag mig först i kön till din " blå bergvallmo:s odlings kurs" som du säkert kommer att starta framöver laugh.gif
kerstin z5-6
bah, jag fick bara ner 23 av årets sådd, i min omgjorda rabatt - tur det finns folk som gillar den tongue.gif
Anki V
Hamilton!
Du har ju bara någon km för att hämta nya! laugh.gif

Mina står aldeles för tätt eftersom jag inte trodde att alla skulle överleva utplanteringen, de var ju så ynkligt små. unsure.gif

Så med reservation för vinteröverlevnad kan du säkert få hämta några till våren (innan pålroten grävt sig ner i blåleran)

/Anki
Lady Hamilton

Jag kan komma tidigt om det behövs laugh.gif
Anki V
Så fort jag ser hur lyckad överlevnaden verkar vara så hör jag av mig laugh.gif

Du lär ju inte undgå höra hur jag malligt ropar ut: JAG HAR LYCKATS MED BLÅ BERGVALLMO

/Anki
Lady Hamilton
laugh.gif
Tesla
CITAT (Anki V @ 05-10-2006, 21:49)
Jag tror det blev 43 som planterades (det var i alla fall över 40)ut och alla lever fortfarande! laugh.gif laugh.gif

Av de som grodde var det 8-10 st. småplantor som dukade under av vattendroppar på prematurstadiet, resten visade en enorm vitalitet. Några ( ett 15-tal) blev jag tvungen att skänka bort och de har gått lite olika öden till mötes.

Jag har 4 stycken här i stan och resten i stugan....
Maken till lättodlad växt har jag då aldrig tidigare stött på laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki

ursäkta men detta har jag missat? Är det från nån annan tråd??
Anki V
CITAT (Tesla @ 05-10-2006, 22:55)
ursäkta men detta har jag missat? Är det från nån annan tråd??

Nej då, det är en "gammal historia".... laugh.gif laugh.gif

I vintras när jag skulle så mina första perennafrön skojjade jag lite och skrev att jag som nybörjare skulle börja med några "enkla" sorter och om några år, när jag blivit mer varm i kläderna skulle jag prova så Bergvallmo. Jag hade läst/hört att det skulle vara vansinnigt svårt att dra upp dom från frö. Lyckades jag med Bergvallmon skulle jag byta signatur från elev till expert.

Kersitin skickade mig då Bergvallmofrön och tyckte att jag skulle ge mig på dom direkt och milde tid vad det grodde.

Överlever dom vintern och blommar nästa år så kommer det i stället för andraårselev stå expert under mitt namn.
laugh.gif laugh.gif

/Anki
malin72
smile.gif smile.gif måste säga att jag blir lite små nervös när jag kollar trådarna om bergvallmon sad.gif sad.gif fått fröer från Kerstin och vill ju sååååååå gärna lyckas(har försökt förut men gav upp visste då ingenting om varmgro kallgro mm)

känner paniken krypa närmre sad.gif sad.gif och i vår står jag så här
kerstin z5-6
Fråga Anki ! Hon vet ALLT om sådd av bergvallmo smile.gif och jag må säga att maken till kuvösbarn i plantväg har aldrig skådats -jag är mycket mer vårdslös med mina sådder

men för att återgå till huvudfrågan
Meconopsis -bergvallmo kan ha vanlig trädgårdsjord, med lite torv blandat i + kogödsel-de vill inte torka-de är mycket näringssökande
de ogillar vinterregn , man behöver inte decapitera dem på första knoppen
Och trivs de ändå inte -så vill de inte bo just där -testa minst tre gånger på tre ställen ....

mina dagliljor blommar aldrig -de har jag gett upp med -efter 10 år ....
alla har vi nåt som går bra och något som går ussselt laugh.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2006, 20:52)
Fråga Anki ! Hon vet ALLT om sådd av bergvallmo smile.gif och jag må säga att maken till kuvösbarn i plantväg har aldrig skådats -jag är mycket mer vårdslös med mina sådder

Men Kerstin då…… (rodnar)

Att jag hittills lyckats så pass bra beror nog på mer tur än skicklighet.

Gud håller en hand över barn och dårar sägs det och i det här fallet var det nog dåren han vakade över. tongue.gif

Jag har ju fyra plantor i rabatten i stan´ också och de är stor skillnad. De i stan´ ser mer ut som lite förvuxna rädisplantor och är nog bara hälften så stora. unsure.gif

Att de i stugan blev sådana ”giganter” måste bero på jorden. Den köptes ny för året av en åkare där i Ullånger. Hjärtevännen som tog emot jorden, fick någon sorts innehållsdeklaration (som han inte sparade).

Jag tycker jorden känns lite grusig och det går def. inte klämma ihop den till en boll. När jag öste ner den i rabatterna blandade jag ner några påsar kogödsel från Plantagen. Rosorna står ju i samma jord och de har också vuxit och blommat något helt otroligt.

Jag ska köpa ett lass till av samma dynamitjord nästa vår, var så säker!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki
Agneta z5-6
Tror ni att det går lika bra med hönsgödsel som kodynga? fick 1 säck av en granne. //Agneta
unsure.gif
kerstin z5-6
ja fast var lite försiktig med mängden -ett par nävar till en jordpåse 50 l -max ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon