Full version: Kattbekymmer…
stickanp
Har problem med att en katt kommit på att vårt trädgårdsland är en utmärkt toalett. Självklart måste även katter få göra sina behov och dessutom finns det väl sånt som är positivt med närvaron av katter också – men jag ser ändå gärna att hon flyttar från trädgårdslandet.. Får gärna ta plats i den öppna jorden under något av äppelträden, om jag kunde locka katten dit –men det är väl lättare sagt än gjort…

Har någon här något förslag till hur vi ska gå tillväga – om det överhuvudtaget finns något att göra, eller bara att acceptera? Har just nu lagt ut sådan där tunn vid duk för att samtidigt få fart på växandet så just nu är det lugnt, men duken måste ju bort när grönsaker och blommor börjar växa även ovan jord…. wink.gif
KURT
Ingen lösning, men man behöver inte ta bort täckväven bara för att grönsaker och blommor börjar växa även ovan jord. Täckväven skyddar mot en massa skadeinsekter.
stickanp
Bra att veta, då låter jag täckduken sitta kvar en ett antal veckor eller en månad efter det sådden kommit upp.... Tack!
AnnaH
Hej!

Annars kan det funka med täckbark eller annat mellan växterna. det är den öppna -grävvänliga- jorden som lockar kissarna att göra sina behov där, så kan man bara täcka den så brukar det kunna bli bättre! smile.gif

Annars kan du pröva med så kallade "Fy-kristaller" som finns att köpa i zoo-butikerna. De lägger man i jorden för att avskräcka katterna från att gräva där -varför de blir avskräckta vet jag inte säkert men troligtvis avger de någon typ av doft som katter inte tycker om!
Ett billigare och kanske enklare alternativ till dessa är att strö ut citronskal, vilkas lukt katterna brukar avsky. Även apelsinskal kan säkert funka.

Lycka till! laugh.gif
stickanp
Hej! Tack – det var en hel del tips det… Ska börja med täckbark och citronskal för det har jag hemma… Kanske också testa med att spruta på lite citron som är i en sådan där plastflaska? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon