Full version: Liljekonvalj
villeplum
Tja
hade tänkte bjuda in liljekonvaljen i min stora trädgårds på landet. Där finns både skugga och sol så den borde trivas. Den får gärna sprida sig.

Hur gör jag? frösådd? när i så fall?
ingrid fuxwall
Finns det inte att köpa? Inbillar jag mig i alla fall eftersom det finns konvaljer i så många trädgårdar, även min.

Nu kanske jag får någon på mig men kan man inte gräva upp några rötter från "vilda" och placera ut.

ingrid
Eva i Skåne
Det finns ju trädgårdskonvalj att köpa om man inte tycker det är fusk blink.gif

Om man inte följer Ingrids förslag så har liljekonvaljerna röda "bär" nu, som det nog är fritt att plocka.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av om det blir några konvaljer av dem och hur lång tid det tar, men det kan väl vara värt ett försök. sleep.gif
kerstin z5-6
Lättast är att be någon som har gräva upp ett par rotbitar -de förökar sig snabbt
Monica, Norrbotten zon 5
Om du vill kan jag skicka knölar/rötter av rosablommande liljekonvaljer. Jag har ett gäng över som jag sparat i en hink med jord sedan jag grävde om i en rabatt. De hade spridit sig alldeles för mycket och sedan nämdes jag inte slänga dem. wub.gif
Det vore roligt om någon ville ta hand om dem men färgen kanske inte passar. De är blekrosa.

Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon