Viola o. Alba
hej. förra året blev jag markägare. äntligen! halva tomten är naturtomt; blåbär, tallar, enar samt ett konstigt typ äppelträd eller nåt. Blommade fel årstid, bar inte frukt, helt enkelt inget att ha, så jag... japp, tog stora sågen och ... nu ångrar jag mig sad.gif grävde inte bort roten för det skulle jag göra en annan gång sleep.gif och iår har det kommit upp massor skott - olvonskott! Tror nämligen att det var ett olvonträd (eller är det bara en buske?).

Undrar nu om jag kan spara ett skott och det kan bli ett nytt träd trots min lite brutala "föryngringsbeskärning" eller skall jag börja gräva?
KURT
Är du säker på att det var olvon? Varken parkolvon eller vanlig olvon blir speciellt stora (jag har aldrig sett någon som är mer än 2 m hög?). Men kommer det upp skott så går det säkert att spara dem.
Cilla
Kul beskrivning Viola, att det var ett äppelträd som blommade fel tid och inte gav frukt... Jag tror att vi är många som känner igen oss och har fått omvärdera växter i våra trädgårdar - att det inte var det vi trodde. Bland annat är det därför så många ger råd till nya markägare att inte använda såg och sekatör första året i trädgården. Dels tar det tid att se vad man har, och dels tar det tid att se vilka funktioner vissa växter har och vad som egentligen kan växa i ens trädgård.

Fota och lägg in en bild här så kan du både få hjälp att sortbestämma och råd om det bästa är att satsa på det som enstammigt eller flerstammigt.

Generellt gäller att det är bäst att låta stubbskott växa upp några säsonger innan man väljer en som ska bli enstammigt träd. Dels behöver rotsystemet mängder av blad och grenar för att överleva och dels tar det ofta en tid innan man ser vilket skott som bli bäst.
Och desutom är det långt ifrån alla växter som växer bäst som enstammiga.
Viola o. Alba
hej Kurt.. det såg inte alls ut som på bilderna på länken. har en bok här som jag skall kolla i.. hmm vårolvon eller luktolvon står det visst. är det olika saker - olvon och vårolvon?

det fina är att den verkar trivas trots att den står på ett berg med ca 15 cm jord att växa i. tänk att jag nästa mördade unsure.gif något sådant. men är nu äldre och klokare och har massor annat att göra (läs gräva) så har inte tid att "ansa lite".

låter den stå ifred nu.

tack för hoppet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon