Sidor: 1, 2
birgitek
CITAT (askar @ 06-10-2006, 21:01)
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 20:41)
CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02)
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:53)
CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:19)
Känns ju helt konstigt att jag ska försvara McDonalds, men jag skulle återigen tro att återvinningen (eller åtminstone att sakerna förbränns) fungerar bättre på McDonalds än på de flesta restauranger/gatukök/pizzerior i Sverige.

Jag är stor vän av hamburgare, nyttig och god mat. Skulle dock önska ett utbud av ekologiska hamburgare även i gatuköken. Men det kanske kommer.

Där har Du helt rätt, MacDonalds har ju verkligen satsat på miljön på senare år.
Sen begriper jag inte hur de skövlar regnskogar (de sysslar ju med mat). Kanske är jag dåligt påläst.
Birgit Ek

McDonald i USA importerar nötkött från sydamerika. Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) och sedan använder man den övergivna åkermarken till bete för kor. Tyvär utarmas marken rätt fort pga primitivt åkerbruk så man måste röja mer skog efter några år.

Greenpeace i London låg i fejd med MCDonalds om detta på 90talet. MCDonalds VD i Storbritannien tyckte att det inte var något att bli upprörd över som engelsman för de åt ju ändå engelska hamburgare ohmy.gif Men försäkerhets skull så stämdes Greenpeace för förtal på miljardbelopp! för att minska den negativa publiciteten.

Men det gäller inte bara MacDonalds, varenda konsumbutik har ju billig oxfilé från Brasilien.Och jag tycker inte det är något att bli upprörd över, även befolkningen i Sydamerika har väl rätt att odla sin mark, eller skall den vara rekreationsplats åt rika storstadsbor.
Birgit Ek

Håller med i vad Birgit säger. smile.gif

Samtidigt som jag "spårar ur" lite och sätter på pränt något jag funderat på
i många år.
Vad lever dessa Greenpeace- aktivister av?
A-kassa... eller har de någon egen storkassa som avlönar?

Jag delar Greenpeace värderingar delvis, men problemet är att Greenpeace precis som Miljöpartiet till största del består av storstadsmänniskor som ser naturen och landsbygden som en rekreationsplats och har väldigt lite förståelse för dem som lever på landsbygden och t.ex. har produktion av den mat vi alla behöver som sin försörjning.
Birgit Ek
askar
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 21:16)
Jag delar Greenpeace värderingar delvis, men problemet är att Greenpeace precis som Miljöpartiet till största del består av storstadsmänniskor som ser naturen och landsbygden som en rekreationsplats och har väldigt lite förståelse för dem som lever på landsbygden  och t.ex. har produktion av den mat vi alla behöver som sin försörjning.
Birgit Ek

Det är just detta att det är flest storstadsmänniskor...
som stört mig.

Precis som Miljöpartiets Peter Eriksson som ville ha någon sorts straffskatt
på jeepar, bara för att folk kör med den i städerna.
Sanningen kom fram... Han körde själv en sådan... i stan.
Bortförklaringen var att han brukade kötra på småvägar ohmy.gif wink.gif

Tja... idag såg vi muppen sova under Reinfeldts regeringsförklaring.
(visst hette det så)...respektlöst tyckte jag det var. sad.gif mad.gif
zaaritha
Klart att "vi" tar efter USA! Tyvärr!.......................... sad.gif
Vad är så himla bra med USA? blink.gif
Piccante
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 20:41)
CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02)
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:53)
CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:19)
Känns ju helt konstigt att jag ska försvara McDonalds, men jag skulle återigen tro att återvinningen (eller åtminstone att sakerna förbränns) fungerar bättre på McDonalds än på de flesta restauranger/gatukök/pizzerior i Sverige.

Jag är stor vän av hamburgare, nyttig och god mat. Skulle dock önska ett utbud av ekologiska hamburgare även i gatuköken. Men det kanske kommer.

Där har Du helt rätt, MacDonalds har ju verkligen satsat på miljön på senare år.
Sen begriper jag inte hur de skövlar regnskogar (de sysslar ju med mat). Kanske är jag dåligt påläst.
Birgit Ek

McDonald i USA importerar nötkött från sydamerika. Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) och sedan använder man den övergivna åkermarken till bete för kor. Tyvär utarmas marken rätt fort pga primitivt åkerbruk så man måste röja mer skog efter några år.

Greenpeace i London låg i fejd med MCDonalds om detta på 90talet. MCDonalds VD i Storbritannien tyckte att det inte var något att bli upprörd över som engelsman för de åt ju ändå engelska hamburgare ohmy.gif Men försäkerhets skull så stämdes Greenpeace för förtal på miljardbelopp! för att minska den negativa publiciteten.

Men det gäller inte bara MacDonalds, varenda konsumbutik har ju billig oxfilé från Brasilien.Och jag tycker inte det är något att bli upprörd över, även befolkningen i Sydamerika har väl rätt att odla sin mark, eller skall den vara rekreationsplats åt rika storstadsbor.
Birgit Ek

Det är sant att det finns brasiliansk oxfilé på konsum. Men man behöver ju inte köpa den för det.

Självklart har sydamerikanska bönder rätt att odla sin egen mark. Problemet är snarare att pga uteblivna jordreformer så ägs en stor del av marken i Brasilien av godsägare och storföretag. Småbönder som lever marginaliserade i amazonas utkanter bedriver ofta ett mkt primitivt jordbruk med bla. svedjebruk och det är det som förstör skogen. Man röjer mkt mark för att odla några år för att sedan få överge marken. Omsättningen av näring är extremt hög i tropikerna så det finns inget djupt matjordslager och när man dessutom bränner marken så frigörman mkt kväve viket ger rika skördar en kort period men utarmar marken långsiktigt. så man kan knappast anse att det jordbruk som bedrivs i stora delar av amazonas är hållbart.
Piccante
CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 20:52)
tja.... amasonas är ju världens lungor....
är det inte nog att värlen kommer vara obebolig om si sådär 100 år
ska vi skynda på det mer....

Den där idén med världens lungor är dock mkt tveksam. Alla fotosyntetiserande växter (och djur) bidrar till kolet och syrets kretslopp och förmodligen står världshavens alla växtalger för avsevärt mkt mer syreproduktion än amazonas. Men man kan ju vara rädd om våra sista tropikskogar för det. Trots allt så finns en väldigt stor del av världens biodiversitet där i ett smalt band runt ekvatorn.
Castea
På tal om stora hamburgare:

Här serveras världens största!

Nååågot mindre! wacko.gif
Gillan
CITAT (Castea @ 06-10-2006, 23:47)

laugh.gif laugh.gif

Då har man ju att göra ett tag sleep.gif .

Det vore väl häftigt: att kunna säga till sina vänner och bekanta; Va, Vadå blink.gif , Jag! jag har ju bara ätit en hamburgare på hela veckan wub.gif laugh.gif laugh.gif
birgitek
CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 23:22)

Det är sant att det finns brasiliansk oxfilé på konsum. Men man behöver ju inte köpa den för det.

.

Så vitt jag vet finns det inget tvång att besöka MacDonalds heller, men valmöjligheter är alltid bra, både när det gäller konsum och MacDonalds.
Birgit Ek
birgitek
CITAT (zaaritha @ 06-10-2006, 21:44)
Klart att "vi" tar efter USA! Tyvärr!.......................... sad.gif

Trots allt är USA världsledande inom många områden, t.ex. forskning, teknisk och medicinsk utveckling m.m.
Sen gillar jag det som jag uppfattar som amerikansk mentalitet, öppenheten, modet att stå upp för och vara stolt över sig själv, frånvaron av falsk blygsamhet.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (zaaritha @ 06-10-2006, 21:44)

Mångfalden.
LadyG
Amerikansk forskning är världsledande, utan den skulle många vaccin och mediciner inte finnas.

Amerikaner är för fri företagsamhet och att alla ska få försöka lyckas (The American Way). Det finns inga garantier för att alla får lyckas, alla för försöka dock.

Några av världens bästa idrottare inom sina grenar kommer från USA.

Det finns mycket som är bra med USA, tyvärr hänger folk bara upp sig på det dåliga hela tiden. Det är lika enögt som att påstå att Sverige är bäst.
Ophelia
Nä....jag tycker inte att vi tar efter för mycket. Läser inläggen om all forskning, uppfinningar och annat bra och det för ju mycket framåt.

Gällande mentaliteten....det är väl ändå upp till var och en att anamma bra/dåligt uppförande. Är det barnen så ska ju föräldrarna uppfostra, är det vuxna så har vi ju ett eget ansvar för våra handlingar och uppförande.
LadyG
CITAT (Ophelia @ 07-10-2006, 13:31)
Gällande mentaliteten....det är väl ändå upp till var och en att anamma bra/dåligt uppförande. Är det barnen så ska ju föräldrarna uppfostra, är det vuxna så har vi ju ett eget ansvar för våra handlingar och uppförande.

Håller med helhjärtat. Inte kan man som vuxen avsäga sig ansvar för sitt handlande bara för att någon annan gjort samma dumma sak före?

Kom på att alla jeans, t ex Amerikanska Lewis, skulle vara off limit om man ska bojkotta USA. Samt varor som Coca Cola, Pepsi (och alla deras läskmärken som t ex Zingo, 7up, sprite, Fanta etc). Det finns en uppsjö amerikanska varor på den svenska marknaden, de skulle inte vara här om vi inte köpte dem.

Sen kan man inte skylla hela befolkningen för att deras president säger och gör saker som är mindre lyckade (invaderar små länder, struntar i växthuseffekten och är uttalat homofobisk och emot kvinnans rätt till sin egen kropp). Visst valde de honom, men bara nätt och jämt, eventuellt. Jag är inte säker på att valet gick rätt till.

Visst har USA sina problem, men det har vi också. I Malmö t ex plågas befolkningen av rånare. Den som tycker äldreomsorgen fungerar bra i hela landet räcker upp en hand. Har vi eller har vi inte för hög arbetslöshet?

Nej, vi ska inte kasta sten i glashus. Vi ska nog lösa våra egna problem innan vi sätter oss på några höga hästar och ser ner på andra.
Rapchic
ja det finns bra och dåliga sidor me allt.....
(själv blir ja ba så irriterad me att dom verkar (betoning på verkar)
tro dom är bäst på allt)

och skithögar kommer alltid att ha maktek ..i alla länder
dom som är ödmjuk nog att vara en bra ledare
vill inte vara det pga att dom inte skulle va sig själv då
ullislerum
Oj! Jag blir helt chockad av att höra att McD skulle vara nyttigt.. Är det INGEN som har sett supersize me..?.. McD är ju otroligt bra på att utforma sina rätter så att människan får abstinens av att vara utan. Killen som gjorde dokumentären kände sej till och med deprimerad utan McD-mat men så fort han ställde sej i kön satte kroppen igång att pumpa ut lyckkänslorhormon (kommer inte ihåg vad det hormonet heter). Läkarna som hela tiden undersökte honom sa ju efter tre veckor att om du inte lägger om din diet finns risken att du dör!! Ok, nu vet jag att ingen mår bra av ensidig kost, men med tanke på att det inte riktigt är totalt ensidigt att äta olika sorters hamburgare (fisk, kött, kyckling m m) så tycker jag att det är riktigt skrämmande att så många äter så ofta McD. Särskilt barn och ungdomar. Jag vet att jag aldrig mer kommer att göra det efter att ha sett den dokumentären! Rekommenderas!
LadyG
CITAT (ullislerum @ 09-10-2006, 13:33)
Oj! Jag blir helt chockad av att höra att McD skulle vara nyttigt.. Är det INGEN som  har sett supersize me..?.. McD är ju otroligt bra på att utforma sina rätter så att människan får abstinens av att vara utan. Killen som gjorde dokumentären kände sej till och med deprimerad utan McD-mat men så fort han ställde sej i kön satte kroppen igång att pumpa ut lyckkänslorhormon (kommer inte ihåg vad det hormonet heter). Läkarna som hela tiden undersökte honom sa ju efter tre veckor att om du inte lägger om din diet finns risken att du dör!! Ok, nu vet jag att ingen mår bra av ensidig kost, men med tanke på att det inte riktigt är totalt ensidigt att äta olika sorters hamburgare (fisk, kött, kyckling m m) så tycker jag att det är riktigt skrämmande att så många äter så ofta McD. Särskilt barn och ungdomar. Jag vet att jag aldrig mer kommer att göra det efter att ha sett den dokumentären! Rekommenderas!

Du missade nog vad det var han gjorde.

* Han åt på McD 3 gånger om dagen.

* Han var tvungen att alltid välja den största plusmeny som fanns/om det fanns.

* Han fick BARA dricka sådant som såldes på McD.

* Han fick inte motionera.

* Han var tvungen att prova allt på menyn minst en gång.

* Han åt avsiktligt 5 000 kcal om dagen (vem som helst blir sjuk av så mycket kcal oavsett VAD det kommer i från.)

Vet du vad en "Super Size" meny innebär i USA? Det är väldigt långt från våra ynkliga plusmenyer ska du veta. Deras MINSTA glas läsk är ungefär lika stor som vår största. En i USA populär burgare är Dubbel Quarterpounder med ost, den finns inte i Sverige (fast de vet vad du menar om du beställer en).

Du tänker småttigt, svenskt på menyerna och tror det är applicerbart på Super size me-"dukomentären", du borde tänka amerikanskt, stort och extra fett.

Svenska McD är mycket medvetna om vad de serverar, dessutom är det ingen som tvingar folk att ta plusmeny, extra ost, pommes och en halvliter läsk.

Till och med dietister och näringsfysiologer anser att det går att komponera en fullgod lunch på McD, om man bara vet vad man ska undvika.

Professor Les Sayer gjorde en studie som visade att det går att leva på enbart McD-mat och behålla vikten, fast professorn motioneradeockså. Spurlock fick på inget vis i världen röra sig för att förbruka sina 5 000 Kcal - en vuxen man som tränar gör av med cirka 3 500.
birgitek
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 13:20)
Oj! Jag blir helt chockad av att höra att McD skulle vara nyttigt.. Är det INGEN som  har sett supersize me..?.. McD är ju otroligt bra på att utforma sina rätter så att människan får abstinens av att vara utan. Killen som gjorde dokumentären kände sej till och med deprimerad utan McD-mat men så fort han ställde sej i kön satte kroppen igång att pumpa ut lyckkänslorhormon (kommer inte ihåg vad det hormonet heter). Läkarna som hela tiden undersökte honom sa ju efter tre veckor att om du inte lägger om din diet finns risken att du dör!! Ok, nu vet jag att ingen mår bra av ensidig kost, men med tanke på att det inte riktigt är totalt ensidigt att äta olika sorters hamburgare (fisk, kött, kyckling m m) så tycker jag att det är riktigt skrämmande att så många äter så ofta McD. Särskilt barn och ungdomar. Jag vet att jag aldrig mer kommer att göra det efter att ha sett den dokumentären! Rekommenderas!

* Han åt på McD 3 gånger om dagen.

* Han var tvungen att alltid välja den största plusmeny som fanns/om det fanns.

* Han fick BARA dricka sådant som såldes på McD.

* Han fick inte motionera.

* Han var tvungen att prova allt på menyn minst en gång.

* Han åt avsiktligt 5 000 kcal om dagen (vem som helst blir sjuk av så mycket kcal oavsett VAD det kommer i från.)

Vet du vad en "Super Size" meny innebär i USA? Det är väldigt långt från våra ynkliga plusmenyer ska du veta. Deras MINSTA glas läsk är ungefär lika stor som vår största. En i USA populär burgare är Dubbel Quarterpounder med ost, den finns inte i Sverige (fast de vet vad du menar om du beställer en).

Du tänker småttigt, svenskt på menyerna och tror det är applicerbart på Super size me-"dukomentären", du borde tänka amerikanskt, stort och extra fett.

Svenska McD är mycket medvetna om vad de serverar, dessutom är det ingen som tvingar folk att ta plusmeny, extra ost, pommes och en halvliter läsk.

Till och med dietister och näringsfysiologer anser att det går att komponera en fullgod lunch på McD, om man bara vet vad man ska undvika.

Professor Les Sayer gjorde en studie som visade att det går att leva på enbart McD-mat och behålla vikten, fast professorn motioneradeockså. Spurlock fick på inget vis i världen röra sig för att förbruka sina 5 000 Kcal - en vuxen man som tränar gör av med cirka 3 500.

Självklart är en nötfärsburgare med sallad nyttigt och inte är det farligt att äta de fetare alternativen heller om det bara sker då och då.
Tror ingen normal människa äter alla sina måltider på MacD. Du dör ju t.o.m av morötter, om det är det enda Du äter. När det gäller filmen så tycker jag man skall fundera lite på vem som är beställare och finansiär och vad det är man vill förmedla.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 14:29)
När det gäller filmen så tycker jag man skall fundera lite på vem som är beställare och finansiär och vad det är man vill förmedla.
Birgit Ek

Just det, det håller jag med om. Det är en viktig sak att ha i åtanke.
ullislerum

Nej, du vet inte vad jag tänker!
Och jag missade inte vad han gjorde!

//U
Pirum
Jag tror det har med träning att göra också. En renlevnadsman som han, som motionerar och äter grönfoder dagarna i ända, är inte van med fett, socker och låg fiberhalt i kombination med att vila. Inte undra på att maten tog knäcken på honom rätt fort smile.gif rolleyes.gif

Uff, jag tycker som sagt illa om McD som företag, men att deras mat skulle vara mer hälsovådlig än annan 'vanlig' restaurangmat, det tror jag inte. Som sagts tidigare, nötfärs är inte värre än annat kött, det man kan klaga på är brödet (för vitt) , dressingen (för fet) och stripsen (för fet). Samt colablasket om man är rädd för socker. Men McDonalds bröd är väl inte sämre än det folk ibland rostar till frukosten, dressingen är relativt snålt tilltagen på burgarna, och stripsen serveras i ganska små portioner.
LadyG
CITAT (ullislerum @ 09-10-2006, 18:29)

Nej, du vet inte vad jag tänker!
Och jag missade inte vad han gjorde!

//U

Ditt sätt att tänka lyser genom i det du skriver.

Om du inte missade att han tryckte i sig 5 000 kcal /dygn och inte förstått varför han egentligen blev sjuk..?

'Supersize me' är mer skräckpropaganda än fakta och den är framtagen för amerikaner och en amerikansk marknad. Inget av det där är applicerbart på den svenska marknaden (än iaf).

Nästan vem som helst blir sjuk av att äta 5 000 kcal, oavsett vilket fördoämne det rör sig om. Få människor kommer upp i den förbrukningen om de inte har ett mycket fysiskt arbete eller är idrottsmän (inte kvinnor!!!) på elitnivå.

En normal man som inte motionerar förbrukar mellan 2500 och 3000 kcal. Tror du verkligen att han inte blir sjuk av att äta nästan dubbla förbrukningen i energi även om han äter GI-rätt, varierat och näringsriktigt?

Det spelar ingen roll hur varierad kosten är om den samtidigt innehåller sådana mängder energi i förhållande till förbrukningen, du kommer att gå upp i vikt av det och somliga blir deprimerade av att gå upp i vikt.
Rapchic
äta på mc varje dag blink.gif
jag klarar inte ens av att äta dären gång per år....
jag är glad att jag inte har det "jobbet"
LadyG
CITAT (Pirum @ 09-10-2006, 18:50)
Jag tror det har med träning att göra också. En renlevnadsman som han, som motionerar och äter grönfoder dagarna i ända, är inte van med fett, socker och låg fiberhalt i kombination med att vila. Inte undra på att maten tog knäcken på honom rätt fort smile.gif rolleyes.gif

Uff, jag tycker som sagt illa om McD som företag, men att deras mat skulle vara mer hälsovådlig än annan 'vanlig' restaurangmat, det tror jag inte. Som sagts tidigare, nötfärs är inte värre än annat kött, det man kan klaga på är brödet (för vitt) , dressingen (för fet) och stripsen (för fet). Samt colablasket om man är rädd för socker. Men McDonalds bröd är väl inte sämre än det folk ibland rostar till frukosten, dressingen är relativt snålt tilltagen på burgarna, och stripsen serveras i ganska små portioner.

Det spelar en oerhört viktig roll om man är van vid en kost med hög fetthalt eller ej.

Somliga som äter lågfettkost får kraftiga diarréer (liknande dem man får av Xenecal t ex) om de plötsligt börjar äta mycket fett. I synnerhet i samband med ett kraftigt förändrat fiberintag (för mycket och för lite skämmer allt).

Fråga de på forumet här som äter logkolhydratkost hur de skulle må om vi tvang i dem en halvliters läsk t ex. Många blir dåliga av att få i sig så mycket socker, även om symptomen är olika. Det läskiga (avsiktlig ordvits, ja) är att kroppen vänjer sig väldigt fort och inbillar sig lätt att den måste ha sockret.

Appropå kosten, det du inte gillade. Det finns alternativ, om man vill vara brpkig med kassapersonalen smile.gif Du kan få fullkornbröd, välja bort dressingen och det går att välja mjölk eller vatten om man vill slippa socker biggrin.gif
Ophelia
Jag kanske skulle ha råd att käka där varje dag....men det blir förfärligt massa pengar som läggs på enbart mat.
LadyG
Försvara McD, jag som inte ens varit där de senaste månaderna... laugh.gif

Jaja, allt kan hända på denna gröna jord.

Ash, McD är inte sämre än Sibylla, Max eller BK. Många inbillar sig att de gör sig en tjänst när de väljer broccolipaj (fettfälla!!!) eller pastasallad (mängder av kolhydrater!) t ex och begriper inte varför byxorna kryper i tvätten trots att de är gamla och skönt ingångna.

Fast var och en blir väl salig på sin fason, jagska inte bråka mer om den saken nu.

Jag vet bara att den skapra kritiken mot just McD i det här fallet är gravt orättvis. Det finns värre saker, som att skolorna låter kidsen käka godis istället för skollunch eller att en del föräldrar skickar ungarna till skolan utan frukost.

Fridens! smile.gif
Pirum
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 18:57)
Appropå kosten, det du inte gillade. Det finns alternativ, om man vill vara brpkig med kassapersonalen smile.gif Du kan få fullkornbröd, välja bort dressingen och det går att välja mjölk eller vatten om man vill slippa socker biggrin.gif

Mjölk är ju för övrigt nyttigare med tanke på näring, men för den som vill tappa vikt är ju mjölk inte stort bättre än läskeblask. smile.gif Jag orkar inte 'bråka' med personalen, försöker undvika McD ändå. För mig blir det oftare en Sibylla super star, utan dressing och utan lök. Lök är ett ofog, fattar inte varför sånt skräp ska förpesta allt mer av vår mat smile.gif
Ophelia
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 19:01)
Jag vet bara att den skapra kritiken mot just McD i det här fallet är gravt orättvis. Det finns värre saker, som att skolorna låter kidsen käka godis istället för skollunch eller att en del föräldrar skickar ungarna till skolan utan frukost.

Fridens! smile.gif

Jupp...lite McD ibland förhöjer. Gillar deras shake smile.gif smile.gif smile.gif
Rapchic
CITAT (Pirum @ 09-10-2006, 20:07)
Mjölk är ju för övrigt nyttigare med tanke på näring, men för den som vill tappa vikt är ju mjölk inte stort bättre än läskeblask. smile.gif

jo om man dricker mjölk från bondgård wub.gif
min pojkväns familj bor på bondgård
så när vi kommer dit kan man dricka ricktig mjölk

+ mjölk är jätte bra för kvinnor
LadyG
CITAT (Rapchic @ 09-10-2006, 20:16)
CITAT (Pirum @ 09-10-2006, 20:07)

Mjölk är ju för övrigt nyttigare med tanke på näring, men för den som vill tappa vikt är ju mjölk inte stort bättre än läskeblask. smile.gif

jo om man dricker mjölk från bondgård wub.gif
min pojkväns familj bor på bondgård
så när vi kommer dit kan man dricka ricktig mjölk

+ mjölk är jätte bra för kvinnor

Japp, många mejeriprodukter förebygger osteoporos, så äter man inte kalktabletter måste man dricka mjölk.

Mjölk är gott f ö så jag beklagar mig inte biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon