fruberglund
Har tyvärr ingen bild för jag såg den nere vid macken när jag och lillen gick ner och köpte tv-tidningen. Har sett den innan men inte tänkt så mycket på den och har nog inte sett några frö/blomställningar på den förut.

De har murgröna och nån annan klätterväxt som klättrar uppför ett stort berg, såg att den ena hade ca 5 cm klotrunda fröställningar eller blommor, vet inte vilket men det såg ut som knoppar. Konstigt för det finns väl inget sånt som blommar nu?

Bladen var mörkgröna och flikiga. Murgrönan växte brevid men hade annorlunda blad så den var det nog inte...vet inte om murgröna blommar heller.

Nån som kan tänka sig vad det kan vara? Kan försöka komma ihåg att stanna och ta en bild när jag åker in till stan imorgon men det kanske låter bekant redan nu?

Den var nästan helt täckt av dessa blom/fröställningar, helt underbart fin! Tror berget är ca 4 meter högt så den är kraftigväxande.

Undrar för jag vill ha en sån på vårt berg sen, skulle vara sååå fint smile.gif
wolkenkrabber
Kan det inte vara så att det var murgrönan du såg?... blommande grenar på murgrönan har ett helt annat utseende än dom "vanliga"

http://www.museums.org.za/bio/images/enb6/...6/enb06285x.jpg

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aralia/hed...er/hedehel6.jpg

från den virituella floran
"De vanliga bladen är grunt handflikiga med tre till fem flikar oc, medan de blad som sitter på blombärande skott är spetsigt ovala. Murgröna blommar under hösten, i september-oktober, men först då den är omkring tio år gammal. Den sena blomningstiden gör att blomknopparna ofta fryser bort på exemplar i mellersta Sverige. Blommorna är gulgröna och sitter i små, runda flockar. Frukten är ett blåsvart bär som mognar sommaren efter blomningen."
fruberglund
JA, så är det ju!

Tänk att det var så enkelt!

Ja, ni ska se vad vacker och helt gigantisk den är, trodde inte murgröna kunde bli så stor.

Jag provade ett år men den frös bort på vintern, kanske jag satte den för sent eller fel på nåt sätt.

Tråkigt att det tar så lång tid innan den blommar men som sagt så är det här exemplaret helt överfullt med blommor. Vad roligt, då måste jag gå ner om ett tag och se om den hinner blomma smile.gif

Tack Wolkenkrabber wub.gif
wolkenkrabber
CITAT (fruberglund @ 05-10-2006, 18:58)
JA, så är det ju!

Tänk att det var så enkelt!

Ja, ni ska se vad vacker och helt gigantisk den är, trodde inte murgröna kunde bli så stor.

Jag provade ett år men den frös bort på vintern, kanske jag satte den för sent eller fel på nåt sätt.

Tråkigt att det tar så lång tid innan den blommar men som sagt så är det här exemplaret helt överfullt med blommor. Vad roligt, då måste jag gå ner om ett tag och se om den hinner blomma smile.gif

Tack Wolkenkrabber wub.gif

det var så lite så... Du kanske kan ta en stickling av den stora murgrönan och sätta? den är ju garanterat härdig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon